30 april 2019

Mer förändring i köket


Som sagt... det ena drar det andra med sig. Jag målade ju köksstolarna svarta för att jag köpte nytt tyg att klä om sitsarna med och tyckte att gamla avskavda vita färgen på stolarna hade gjort sitt.


Jodå, de nymålade stolarna med sina nya dynor blev bra. Men... nog är bordet väldigt vitt... och opersonligt på nåt sätt? Den gamla idén om att...


... ta bort de tre lager färg skivan är målat med blev plötsligt helt nödvändig. Och såklart när det gäller mig ska det ske på stört. Först försökte jag skrapa bort färgen. Helt omöjligt. Min lokala färghandlare rekommenderade en miljövänlig färgborttagningsgele, Paint remover, men han sa också att eftersom jag målat med akrylfärg så skulle det inte räcka med ett lager.


Det gjorde det inte heller. Fyra strykningar med plast över och skrapade mellan varven fick jag göra. Men det gick och fram kom gamla fina skivan... varför i jösse namn målade jag bordet överhuvudtaget en gång?? Tycker om brytningen mellan skivans bruna trä och benens vita färg så därför lämnar jag dem vita. Bordets själ har fått komma fram igen. Som synes så är andra halvan under arbete. När den är klar, så tänkte jag använda mig av Bivax balsam som jag provat till tidigare avlutade möbler med bra resultat. Snart kan jag visa hur det blev.

Så kan det gå i min värld när nytt tyg till stolsistarna får hela köksmöbeln att förändras. Du är för petig tycker säkert många... tycker inte jag!

Glad Valborg önskar jag er. Här är det eldningsförbud så brasan får i år njutas genom teven.

7 kommentarer:

lisashus sa...

Så jättesnyggt det blir med en träfärgad bordsskiva! Ja, kan du förstå att man målade allt vitt för några år sedan. Har flera grejer som jag ångrar. Vilket arbete med flera lager färgborttagningm, men himla snyggt blir det med träet!

Samma eldningsförbud här också, så nån majbrasa är det inte tal om. Tur det, så torrt som det är överallt!
Ha en härlig brasfri Valborg och fortsatt lycka till med bordet!
Kramar
Lisa

Eva-Lotta sa...

Eldningsförbud även här.
Så fint det blev i ditt kök!

Mamma C sa...

Blev kanonfint med träskivan och vilket jobb du la ner. Jag hade nog gett upp för länge sedan.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Hahaha.....ja, det ena kan verkligen ge det andra :-) Kommer att bli väldigt snyggt med svarta stolar och den fina bordskivan!
Ingen brasa här heller, men det har kommit en regnskvätt så växterna ute fick sig en liten dusch.
Ha en mysig kväll och en skön första maj!
KRAM Birgitta

Villa Ryttarängen sa...

Åh så fint det blev. Ja ibland undrar man varför man gör saker.Jag målade vårt furubord grått. Kan säga att jag ångrar det. Men det finns ju hopp... Bra jobbat måste jag säga. Vilket tålamod. Kraaaam Pia

pelargon sa...

Åhh,så fint det kommer att bli.Det är väl bra att man kan förändra.Det var ju en tid med mycke vitt.....Men allt har sin tid .Så fint med gammalt trä.
Trevlig 1:a maj!
Kram Margareta


Isas Trädgård sa...

Waoo vilket jobb och så bra det blir !
Hihi - känner igen det där att har man börjat förändra någonstans så drar det med sig mer, kommer att bli kanon med den nygamla skivan.
Ha det så gott !
Kram/Isa