26 februari 2021

Ruths rosor


En gång för länge sen, säkert tjugo år sen, hittade jag en tavla på loppis. Föll för det lite naivt målade motivet av rosor i vas. Minns inte vad jag betalade men det var inte mycket.


En oljemålning i bleka färger...

 
 
signerad Ruth Hofer, 1939. Jag har sökt info om Ruth men inte hittat nånting alls. Tänk så roligt det vore att få veta lite om Ruth. Förmodligen lever hon inte längre. Vem vet... kanske nån av er vet? 
 
 
Nu står tavlan lutad på skåpet i sovrummet och jag kan titta på den från sängen. 

Sol hela dagen idag och vind med en aning vår i sig. Underbart! Önskar er en trevlig helg.

5 kommentarer:

lisashus sa...

Vilken bedårande målning och från krigsåret - 39 dessutom, tänker jag.
Ruth hade verkligen koll på hur man framhäver de ljusa och skira rosorna med lite mörkare blad i bakgrunden som får dem att lyfta lite.
Själv har jag aldrig hört talas om henne. Hoppas att du kanske får något tips här.
På väg till sängen här och önskar dej godnatt och en fin helg, med lite sol.
Kram
Lisa

Villa Ryttarängen sa...

Vacker målning. Jag googlade lite jag med men hittade inget om någon konstnärinna. Annars fanns många med det namnet. Hon kan ju kanske bara målat lite som hobby och gett bort tavlan som sedan ramats in och hamnat på en loppis. I själva verket var hon kanske fabriksarbeterska eller lärarinna. Bara spekulationer. Ha Ha! He en fin helg i Falun. Kram Pia

Mamma C sa...

Kanske bara en hobbymålare men fin är din tavla.
Kram Carin

Eva-Lotta sa...

Oavsett vem hon är/var så målade hon en väldigt fin tavla.

HWIT BLOGG sa...

Vilken fin tavla...jag gillar också såna där små tavlor som någon gjort för längesen. Med tanke och hjärta :)
Tror Ruth är väldigt glad att tavlan står där och förgyller din vardag nu...
Kram från Titti