17 september 2014

Klättrare av stora mått... Summer snow!


I början av juni planterade jag en Summer snow nedanför min balkong, en klematissort Clematis vitalba 'Paul Farges' som är både tålig och blomvillig. Nu har den växt och börjat blomma, något som jag inte trodde den skulle göra första sommaren!


Jag är så nöjd! Den kommer att breda ut sig över kortsidan på balkongen och nästa år behöver jag komplettera med mer klätterspaljé. Syns inte på bilden att jag har planterat ett gräs framför men måste nog tänka om och sätta nånting större där, klematis vill gärna gömma sig bakom nåt som skuggar.


Vem vet, kanske den kommer att nå ända upp till grannen?

Snart tänker jag ha en utlottning här på bloggen... har nämligen nåt märkvärdigt att fira...

Må så gott i det strålande höstvädret alla vänner!

22 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Bedårande blommor! Jag planterade en Summer Snow förra hösten och någon sa till mig att det inte kommer några blommor förrän om ett par år men i år blommor den så fantastiskt fint och slänger sig över stengärdsgården. Bedårande!
Önskar dig fortsatt fint, vännen!
Kramar Eva

Skaparglädje sa...

Det är bra växtkraft i den clematisen. Roligt att den blommar redan föra året. Låt den växa, grannen kanske också vill se den blomma.
Höstkram!

Rosor och ruiner sa...

Oj, vilken växtkraft! Jag planterade också en sådan, men det var nu i slutet av sommaren, så några blommor ser jag inte till, men oj så stor den kommer att bli inser jag nu....;)

Kram Gunilla

Ezter sa...

Så fint du har det, även ute!

Birgitta sa...

Vad härligt att du kan utöka din trädgårdsyta och plantera utanför balkongen. Mysigt att boa in sig i växter och summer snow är så tacksam. Jag delade och flyttade min iår, men det tog sig inget vidare, så jag får vänta på nästa sommar som på så mycket annat som blev förstört när hagelskuren tog knäcken på trädgården. Men trädgård är ju ett aldrig avslutat projekt och kul är ju det.

Ha det gott i det vackra sensommarvädret, kramar Birgitta

lisashus sa...

Så smart av dej att plantera ut den och så fantastiskt den har vuxit!
Annars kan det ju vara svårt när man vill ha perenna växter på en balkong, men du löste det så utmärkt här och vilken vacker klematis detta är! Tacksam också, tydligen! Den ska jag lägga på minnet!
Din balkong ser verkligen jätterar och fin ut! Vilken lycka det är att ha en balkong när man bor i lägenhet!
Det låter spännande med något att fira! Undrar just vad det kan vara? Så nyfiken jag blir! :)
Tack för dina alltid så rara kommentarer hos mej! Jag blir alltid så glad!
Kramar
Lisa

Huset bakom lindarna sa...

Så fin din nya gröna vän(höll jag på att skriva) har blivit! Visst gläds man åt när man lyckas och här har du verkligen gjort det.
Ska bli spännande att få veta vad du ska fira!!
Kram tillbaka och njuter av solen gör jag också!
Finas mammis

Meta sa...

men så fint och kul att kunna ha det även i lägenhet. Minsann den blommar så rikligt här med Läste att man skulle klippa ner den en bit för att få den att breda ut sig. Det stämde nog för ja har fått den väldigt yvig i år.
Ha en fin kväll
Kram Meta

A House With A View sa...

Stort gilla, jag har också den klätterväxten och är helnöjd, jättefin tycker jag! Och så fint att ha den där i hörnet vid balkongen, bra idé, frodigt och vackert.

Och taaaaaack snälla för din röst <3 <3 <3

Kramar aka

Lena sa...

Oj, vilken växtkraft! Vad vacker den är!
Ha det så skönt du också!
Kram Lena

annika sa...

Klart att du måste ha en vacker klättrare då du njuter på din balkong. Summer snow är så tacksam. Den växer mycket under en sommar och blommar länge.

Kram på dej!

annika

G:a Affären sa...

Nåt märkvärdigt att fira!? Det låter väldigt spännande!
Men så roligt att din klematis kom igång så pass redan första året, och grannen ovanför hoppas säkert att den når dit nästa sommar. Den sorten ska jag lägga på minnet! September har hittills varit så vacker, jag älskar dessa vackra höstdagar!

Må så gott du också!
Kramar
Cia

Äppelblom sa...

En liten kvällshälsning!

Snäckskalsdalen. sa...

Det är liksom riktig skjuts i dom där Summer Snowarna, och det är så kul att dom växer så mycket och så fort! Kommer att bli helt perfekt nästa vår redan!
Spännande med något du har att fira! Hmmm....
Agneta kram

Blommiga Rutan sa...

Hej!
Den är helt otrolig den söta clematisen! Har en vid lekstugan ( visade den i bloggen i somras).
Den växer så det märks dag för dag och blommar otroligt rikligt ! Väldigt fin att plocka in och blanda i buketter också.
Ser så mysigt ut vid din balkong, där vill man gärna sitta och njuta kan jag tänka mig!
Låter spännande, fyller du jämnt kanske ? Eller vad kan det vara ? Nu blev jag nyfiken.
Trevlig helg
Kram Anncathrine

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Hei du ! Sauemøkk er vel kanskje noe sånt som dette her på svensk ... får skit ??! Hehe , jeg må le. Noe merkverdig at fira , hva kan det være tro ???? Nå ble jeg skikkelig nyskjerrig her altså og kan nesten ikke vente med å høre hva det er !Du den var fin den klatrende blomsten din og det blir spennende å følge den neste sommer også , det kommer til å bli kjempefint !!! Fin soldag ønsker jeg deg ! Her var det nesten på null grader i natt . Klem

Fågel Blå sa...

Åhhhhh så fin!
Vilken växtkraft,
Jisses!
Önskar dej en fin Helg
Kram Kathrine

Rosa i huset i vitt sa...

kikar in och önskar dig en trevlig helg
kram Rosa

Mycket annat & lite betong sa...

Så fint du har gjort! Och så den har vuxit!
Jag har ju också en men den växer inget vidare. Så nu funderar jag på ditt förslag. Jag kanske ska flytta den helt enkelt och se om den sätter fart.

Kram Agneta

Steekjes en Stygn sa...

Så fint den står där. Den trivs tydligen utmärkt.
Du har gjort mig väldig nyfiken. Något märkvärdigt....???
Så spännande.
Ha en skön helg.
Anje

September sa...

Vita blommor är så vackert.
Och vilken trevlig balkong du skapat!

Filonico sa...


Onödigt att säga, jag älskar Clematis , I min trädgård trädgård planterade jag annorlunda . Genom mig i Abruzzo Italien klimatet inte är mycket lämplig för en frodig tillväxt klematis , men knappast gå . Om du har nöjet att besöka mig bilder på min klematis . snart Lina