24 augusti 2015

Änglarna har landat...

... eller åtminstone kommit ut på vädring.


Ibland är de framme, ibland står de i ett skåp, allt beroende på min lust just då.


Från och till i mitt liv har jag hållit på med keramik. Ibland gått kurs, ibland haft egna kurser. De här änglarna gjorde jag en gång för länge sen. Inte mycket av min alster har jag kvar. Utom vissa ... som de här änglarna. De är mig kära. Nu ska jag k a n s k e börja igen. Att knåda lera är en form av välbefinnande, meditation... ren lust.

Änglarna har landat... på balkongbordet den här gången. Kanske får de stå här ett tag... kanske inte.


Tänker på Ulf Lundells fina text...
   
      Snart kommer änglarna att landa
      Snart står morgonen i brand
      Törs jag säja att vi har varandra
      Törs du lägga kinden i min hand

      Vi är människor och det är märkligt
      och kanske svårt och omöjligt ibland
      Var inte rädd för det som är verkligt
      Fred och lugn inatt i mänskoland.


En fin vecka önskar jag er!

18 kommentarer:

Ezter sa...

Så fina de är! Bra att du tagit fram dem :)

Merja sa...

Jätte fina! Ska du gå en eller hålla i en egen? Det är kul med lera. Var på kurs i Svalbo hos Moa för några år sedan. Skulle gärna gå igen.
Ha en bra dag!

Erikslundsliv sa...

Så roliga änglar du gjort! Så klart att du ska börja med keramik igen, det hörs ju att du är väldigt sugen så varför tveka?
Jag har ingen erfarenhet av keramiktillverkning men det ser kul ut!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

Meta sa...

Så söta de är det låter kul att knåda igen ska kanske ta upp det igen när jag önskar vara kreativ det längtar jag efter ibland.Jag har också fått en ängel att leva hos mig men det är en klematis som har börjat växa så glad jag är för den.
Ha det gott
Kram Meta

lisashus sa...

En jättefin text av Lundell, och just den låten sjunger vi i min kära Damkör till julen!
Dina änglar är otroligt fina och speciella! Vilken bra idé att börja med leran igen! Man ser ju änglarna att du är en driven keramiker!
Så kul det låter och säkert skönt för själen med något sådant kreativt.
Önskar jag hade tiden och ron för målandet, men just nu hinner jag bara inte. Tänk, så det kan bli!

Tack för rar kommentar hos mej, och jag önskar dej en fortsatt skön vecka!
Kramar
Lisa

Margareta sa...

Så fina änglar!!!Klart att dom ska vara framme...kanske behövs lite änglavakt när Maja far fram.
Tänk vad roligt det är med keramik.Har gått en kurs för något år sedan och skulle gärna gå igen.Trodde då att jag skulle dreja någon mugg....men dom blev inte som jag tänkt.Men roligt var det.Kavlade och tummade också och det blev ju bättre.
Så härligt det är med krasse både ute och inne.Jag tycker också att lukten, när man rör vid dom,är så frisk och sensommaraktig.
Idag har det regnat lite här på morgonen...det var länge sen sist.Skönt nu..
Jag har precis hällt upp en sats med örtsalt.Det var ju bra att plocka örterna igår,inte så hög fukthalt.

Ha en fin vecka,så här i slutet av augusti!
Kram Margareta

Lena sa...

Så fina! Att jobba med lera verkar helt fantastiskt! Kanske något jag kan ägna mig åt när jag blir pensionär....;-)
Ha en fin vecka!
Kram Lena

Huset bakom lindarna sa...

Jag förstår att minnena kommer fram där när du tittar på dina änglar. Så vackra! Precis som minnena och tiden när jag målade mina figurer på porslin och var hemifrån en kväll i veckan. Så fint att du plockat fram dem igen.
Kram/Finas mammis

Rosor och ruiner sa...

Underbara änglar! Vad roligt att hålla på med keramik, det har alltid varit en dröm hos mig. Skall nog förverkliga den i sinom tid. I vintras gick jag ju en fotokurs, kanske dags att gå en keramikkurs snart. Barnen börjar ju bli stora att klara sig själv någon kväll i veckan!

Kram Gunilla

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Jojo jo jooo de måå bare stå framme de fine englene dine , de er kjempefine !!! Tenk så gøy at du skal begynne med keramikk igjen !!! Da får vi kanskje se mer av de fine tingene du lager ? ! Fin kveld til deg ! Klem

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Men det så jeg først nå ... bildet av deg . Så flott dame med så levende blikk , glimt i øyet !!! Det var moro å se bilde av deg ! Klem

Eleonora sa...

Så goa änglar. De förtjänar att stå framme oftare! Bra att dom får lufta sig nu då på balkongen - balkonghäng liksom!
Kram från Eleonora

Vardag och flärd sa...

Man kan inte ha allt framme ständigt men när man plockar fram nån gång blir det som nytt och så kärt igen. Dina änglar är så vackra och jag tycker du har sinne för konsten så ta tag i keramiken igen - det har jag sagt till dig tidigare.
Ha nu en fin vecka, vännen!
Kramar Eva

Blommiga Rutan sa...

Åhhhh vilka fina änglar! Så klart att du måste börja med keramiken , det vore väl synd annars när du är så duktig!
Säger åhhhh igen, älskar just den texten av Lundell.

Kramar Anncarhrine

Jord under naglarna sa...

Det verkar roligt att hålla på med keramik, kanske blir det en kurs i framtiden.
Änglarna är jättefina. Perfekt med små vackra ting som man kan ta fram ibland och byta till något annat sen ett tag. Må så gott!

Rost och rädisor sa...

Verkligen änglar i min smak! Enkla, nästan naiva med rena linjer, men det enkla är det svåra.
Märker också att jag egentligen aldrig lyssnat på Lundells texter fast jag gillar hans musik, vaddå Tranströmer...
Kram Anette

Agneta Tellander sa...

Fina- förstås som det mesta du gör. Sinne för det vackra och enkla har du verkligen! Så kul med lera- kan du inte ha en "minikurs" framemot hösten? Skulle gärna deltaga. Hoppas vi ses snart. Kram från Agneta

G:a Affären sa...

Du är så kreativ på många sätt, och änglarna gillar jag så mycket!
Så såg jag din fina dörrkrans av renfana och vilka fina blommor, inte en fläck på dem.
Och bordet! Så snyggt med den svarta skivan!
Vilken överraskning! Där är fina du ute i kanten, så go och med ett härligt leende!

Go kram till dig! /Cia