6 maj 2016

Nu njuter vi!


Vilka dagar! Och fler blir det... Det gäller att ta vara på dem och njuta medan tider är! Jag har plockat ut några växter som får börja vänja sig vid kommande balkongliv. Här är det bouganvillean som blommat länge redan. Hoppas att hon ska trivas lika bra ute som förra året och att hon buskar till sig och får mer blad.


I början så är det ett passande så de inte får direkt sol, de blir lätt brända när de är ovana. Jag flyttar och ändrar läge hela dagarna.


Jag har redan planterat en klematis Sommer Snow i stora krukan, precis som jag tänkt. Den ser ni sticka upp bakom krukan med en ljusrosa Million Bells som tillfälligt står och skyddar fötterna på klematisen. Där framför ska jag så småningom peta ner nånting annat, inte bestämt vad än.


Kul att se att åtminstone några fröplantor trivs, här rosa stjärnöga. Däremot är minipetunia Kabloom Deep Pink fortfarande pytteliten och svartögat, som blev så bra förra året, har inte ens grott, trots två sådder. Vad ska jag nu ha för klättrare?

Det blir mycket att flytta in varje kväll såhär i början... men vad gör det? Det är ju det här jag längtat efter hela vintern!

Nu njuter vi av dessa dagar! Önskar er en fortsatt underbar helg.

12 kommentarer:

Merja sa...

Det är härligt när man kan börja plocka ut växterna. Du kan ju lägga över fiberduk så slipper du flytta in dom:)
Ha en skön helg!

Isas Trädgård sa...

Så fina dina egenuppdragna Stjärnögon ser ut dom är nog buskigare än mina, men så har du ju ovanligt skickliga gröna fingrar också !
Kommer att bli sååå fint på din balkong - och visst är det värt det att plocka in och ut nu tills värmen stannar på allvar.
Ha det så gott och njut på din vackra balkong !
Kram/Isa

lisashus sa...

Ja, nu är det verkligen både balkong- och trädgårdsväder! Åh, så fint du har på din balkong och så mycket som växer och frodas där! Du kommer att få lika fint som förra året!
Nu gäller det att verkligen njuta av dagarna som är!
Själv är jag på torpet och och njuter i full drag! Man vill nästan stanna tiden, för det är så otroligt vackert och härligt just NU!
Ha en skön fredag och helg!
Kramar
Lisa

House and Garden by Bia sa...

Visst är det så !...man får njuta när så länge det bjuds på värme och sol !
Såg att nästa helg blir lite sämre åtminstone hos oss ;(
Fånga dagen !!
Trevlig helg !
Kram

Rosor och ruiner sa...

Ja, nu njuter vi! Här är riktigt soligt och varmt, det vara lagom till långhelgen ;) Mysigt med balkongliv och allt det gröna!

Tack för tips om underlag för min hörna. Jag funderar ännu på hur jag skall göra. Det är i alla fall urgrävt nu, men nu åkte mannen iväg igen, till Kosovo, så jag får nog vänta med att slutföra det. För oavsett vad jag skall ha behövs ju släpkärra, och det kör jag inte! ;) Mycket kan jag, men det ger jag mig inte på...;)

Kram Gunilla

Vardag och flärd sa...

Ja, nu är balkonglivet igång för dig, så härligt! Sommer snow planterade jag för ett par år sedan och den är verkligen tacksam med alla små vita blommor, tror säkert det är en bra balkongväxt.
Ha fortsatta fina balkongdagar, vännen!
Kramar Eva

Meta sa...

det gäller att fylla på alla förråd nu så man klarar av ifall inte sommaren bli som vi önskar.Så fint att du kan vara på din balkong nu och njuta det kommer att bli rå fint i sommar där.
Ha nu en skön helg
Kram Meta

A House With A View sa...

Oj vad grönt och frodigt, vilken oas du skapat! Du har verkligen en balkong att stortrivas på nu när sommarsäsongen kommer :) Och nu blev jag påmind om att jag glömde att köpa klematisen Sommer snow när jag var till handelsträdgården igår, himla typiskt!

Önskar dig en toppenhelg i värmen :)

Kramar aka

Erikslundsliv sa...

Nog är det fantastiskt när det bara smäller till och blir sommar så här fort som i år! Nu ska allt ut och fram och naturen exploderar. Bara att hänga med och njuta hela dagarna!
Ha en fin lördagskväll!
Kram, Ann

Snäckskalsdalen. sa...

Du kan ha vildvin i stället! Bara leveransen kommer! Och det gör den, men dom små rackarna är sena, som sagt var. Det är svårt att tro att det kan bli så mycket av dom till sommaren när dom startar så sent. Men den hasande kommer lika.......osv.
Så fint du grejar på balkongen, lagom mycket att ta hand om! Och solen är farlig nu för sådana växter som stått inne, jag tror inte man alltid tänker på det, men du gör det!
Kramar i solen

Eleonora sa...

Värmen slog till snabbt och då var jag bortrest (i Dalarna) så några blommor i större mängd har det inte hunnit bli på min balkong.
De första penseerna är ännu ensamma på täppan. Men nu ska det snart bli full fart på mig. Har bestämt mig för blå Klematis, rosa pelargoner och Petunior i vitt / rosa. Mitt nylagda golv blev så fint och det bästa är ju att det är underhållsfritt. Hade egentligen önskat träplattor, men dom måste ju oljas in varje vår, så det blev det inte tal om.

Underbara dagar hade jag och familjens Loppis gick jättebra med väldigt mycket besökare. Synd att vi inte kunde sammanstråla denna gången.

Ha det gott och njut på din rara balkong.
Kram från
Eleonora

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ojj det kommer til å bli kjempefint på balkongen din , som vanlig . Ser på bildet av deg . Du ser så blid , snill og god ut og med veldig livlige øyne , pen du ! Klem