24 september 2017

Promenad runt Kålgårn


En solig dag förra veckan tog jag en promenad runt Kålgårn. Det vill säga, jag cyklar till Kålgårdsparken och utgår därifrån. Egentligen går man runt Östanforsån men vi säger att vi går runt Kålgårn.


Ett lagom promenadstråk på ett par kilometer. Östanforsån kommer från sjön Varpan, norr om Falun, och fortsätter mot centrum där den byter namn till Faluån.


Det är en omtyckt väg för både stavgångare, löptränare och vanliga promenerare, som jag.


Östanfors heter stadsdelen på den här sidan. En stadsdel med många bevarade gamla hus och stugor.


Björngränds gruvstugor år så söta. Tänk att bo här...


... eller bakom det här planket! Här döljer sig mitt favorithus. Som jag gladeligen skulle betala de miljoner det förmodligen skulle kosta om det blev till salu. Och om jag vann på lotto.


Nu är det nästan helt inbäddat av grönska men jag har visat det förut också. Och då såg det ut såhär. Suck! Tur att man har sina längtor...

Nu ska jag strax gå en annan promenad, nämligen den runt Falu gruva. Vi har så många bra och vackra stråk runt vår stad.

Må gott!

11 kommentarer:

lisashus sa...

Vilka vackra omgivningar du visar och så skönt att ha tillgång till dem. Ja, så många rara gamla hus att drömma om och liksom "följa "genom olika årstider och att drömma lite kostar ju inget. Jag antar att de inte är till salu så ofta.
Det är sol på dina bilder, men nu verkar ett tjockt dis ligga över
nästan hela landet.
Ha en fortsatt skön söndag!
Kram
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Så sköna bilder...vilken fantastisk miljö. Där skulle jag gärna ta en promenad! Men idag skiner solen från en klarblå himmel, japp, sant!! Man blir så glad i hjärtat :)
Ha en skön söndag!
Kram Titti

Rosor och ruiner sa...

Härligt med så många vackra stråk "runt knuten". Man behöver lite ögongodis när man är ute och går, det förhöjer nöjet med 100 %!

Kram Gunilla

Erikslundsliv sa...

Det är så fint i din stad Falun! Gamla fina kvarter och mycket bevarat från förr.
Så härligt med soliga bilder! Nu längtar jag efter blå himmel, det är bara grått och disigt här hos mig. Hela helgen har gått och inte en solglimt...
Ha en skön söndag!
Kram, Ann

Vardag och flärd sa...

Vackra omgivningar för dina promenader! Jag njuter av att promenera och går man ofta samma runda ser man växlingarna i naturen så fint.
Och vackra röda stugor, jag är född i en röd stuga så det är nog anledningen till att de ligger mig så varmt om hjärtat. Drömmen om en röd stuga får nog förbli en dröm .... om inte vinsten kommer .... men kanske ska köpa lott först ....
Ha en fin vecka och ägna en del åt uppfriskande promenader!
Kramar Eva

Eva-Lotta sa...

Man har vissa favorithus. Ibland undrar jag om man skulle bli besviken om man kom in i dem?

Lena sa...

Så vackra omgivningar! Härligt att ha lite olika promenadvägar att välja bland. Kålgårn? Har det varit gamla odlingar där, av grönsaker o kål?
Ha en fin vecka!
Kram Lena

House and Garden by Bia sa...

Fina omgivningar !...vi var ut och gick igår kring torpet, där är det också fina omgivningar. Både gamla och nya hus/stugor. Rogivande att strosa runt och ta promenader ;)). Ja det är en lisa för själen att vara ute i naturen !!
Ha en bra vecka !
Kram

Villa Ryttarängen sa...

Vilken fin och härlig promenad. Jag har just öppnat ditt fina paket och jag är som sagt djupt tacksam för presenter. Nu har jag ju redan fått den boken och läst den så klart. Jättemysig och känslosam roman. Jag tänker att jag ska ge den till en god vän, en poet, diktare och bibliotekarie. Fast bara om du tycker likadant. Annars så kan jag ju skicka tillbaks den. Jag minns att jag fick en känsla av dig och Grekland, kärleken och annat när jag läste den. Kraaaam och tusen tack/ Pia

Meta sa...

Jodå hösten är allt här med. några fina dagar har det varit jag njuter här på kolonin. Har mannen hemma nu i veckan så det blir en hel del gjort när vädret lockar ut en.Städa krukor och jobba inne i huset.
Det är då sant att det finns många fina vägar att flanera på i din ort. De små stugorna sucktar jag åxå efter då vi bodde där ohhh.
Ha nu en fin vecka
Kram Meta

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Vakkert ! :)