6 november 2017

Min glassamling


Min samling av munblåsta glas blev äntligen dammad när jag i helgen satte upp en ljusslinga i bokhyllan. Mitt första glas köpte jag på sextiotalet och det var en liten pokal av Åsa Brandt. Sen dess har det blivit ganska många av henne. Gillar det lite operfekta, fria.


Några andra formgivare har jag också i min samling. Men Åsas glas tycker jag mest om.


Speciellt den här lilla vasen som hon gjort. Den har jag ärvt från mor som också tyckte om munblåst glas. Det är den enda samlingen jag har, om man inte räknar böcker förstås! Samlar ni på något?


Ljusslingan däruppe verkar obetydlig. Men när det är mörkt lyser den fint. Min helg har varit lugn och skön och jag har tänt många ljus.

Tack för att ni väntar på Noras bok... jag blir så glad över era kommentarer!

Kram till er och må gott.

7 kommentarer:

lisashus sa...

Åh, så fina och originella glas du har och dekorativa i hyllan med ljusslingan. Lite roligt med samlargrejor så länge det inte går över styr, som man ibland kan höra talas om -folk som har hela RUM fulla med samlargrejor. Själv har jag märkt att jag samlar lite på korgar, just för att de fyller så många funktioner och är så vackra.
Härligt med lugna sköna helger denna årstid när dagarna är så korta och man kan tända ljus och skapa stämning.
En fin start på veckan önskar jag dej! Här skiner solen, hoppas att du också får del av den!
Kram
Lisa

Eva-Lotta sa...

Nej, samlat lite på grodor och måsar, men inga mängder. Sten har jag samlat sen jag var liten... Plockar upp, känner på och de flesta ner i fickan...

Erikslundsliv sa...

Fina glas allihop! Kul med en liten samling. Jag samlar inte på något särskilt, men fina saker som jag verkligen tycker om har jag svårt att motstå. Nästan alla mina saker har en historia och det är viktigt för mig!
Ha det fint!
Kram, Ann

Villa Ryttarängen sa...

Jag gillar också glas fast samlar inte på några. Däremot så samlar jag ju på mycket annat som såskannor tex. Det bor en ekorre i oss alla... Nja inte i min syster hon samlar inte hon kastar. Kraaaaam Pia

Vardag och flärd sa...

Så vackra glas! När jag var ung åkte jag med min mamma till glashyttor och tittade på blåsarna och deras vackra glas. Och det fascinerar mig fortfarande. Några glas har jag köpt själv men de flesta har jag fått av mamma. Senare fick jag ärva flera vackra glas av mamma. Konstnärernas namn har jag dock dålig koll på.
Ha en trivsam vecka!
Kramar Eva

Lena sa...

Så många läckra glas! Ett fantastiskt material, som går att göra både vackra och användbara ting av! Minns när jag åkte runt bland alla glasbruk i Småland med mina föräldrar, men det var på 60-talet! Nu finns det inte många kvar.
Ha en skön vecka!
Kram Lena

Rosor och ruiner sa...

Nja, jag samlar nog inte på nåt speciellt, även om jag samlar _på_ mig en del saker om man så säger...;)

Fina glas, hos fina dig!
Kram Gunilla