10 december 2017

Decemberkvällar


Ibland behöver man mer tända ljus än annars. Då tänder jag min kandelaber och genast känns det festligt. Elena Ferrantes senaste roman ligger oläst och väntar på sin tur. Den får ligga här och vara snygg och vänta lite till. Jag gillar designen på omslagen till hennes böcker mycket.


Det har varit fina dagar fyllda med barnbarnens dansuppvisningar, gymnastikavslutningar, adventskalas för hela släkten och adventssoppa för väninnorna. Så började min december.

Nu fortsätter månaden med redigering av mitt skriveri, mitt bokmanus är färdigt! Jag är så glad, det har varit roligt men krävande, jag är tacksam att jag har förmånen att få jobba med det jag älskar. Jag har sagt det tidigare... Nora som person har engagerat mig mer än kvinnorna i mina tidigare böcker. Nu är hennes historia berättad. Bara redigeringen är kvar... och så allt det andra, innan den går till tryck i januari. Än är jag uppfylld av henne. Jag hoppas, och tror, att boken blir lika väl mottagen som mina tidigare. Det är hon värd, Nora.

Hoppas ni får en fin decembervecka.

13 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Åhh vad roligt! Nu blir jag ju så jättenyfiken på Nora. Grattis! Kraaaam Pia

Margareta sa...

Så roligt det kommer att bli med din nya bok. Förstår att det är ett jättearbete innan allt är klart och texten finns i en bunden bok.

Det går åt mycke ljus nu,för att hålla ångan uppe.Att tända ljus ger hemtrevnad och lugn och lite festligt också.

Vilken fin julros i förra inlägget. lite svåra är dom allt,om man har dom i vanlig rumsvärme.Men fina så länge dom varar. Jag läste nånstans att de som är utan blad,håller bättre.Men jag provade förra året och just den plantan var ingen höjdare.
De fina stjärnorna har kommit fram också,ser jag. Jag gjorde häromåret,när jag fick tips från dig ,här i bloggen.Mina hänger i köksfönstret.Jag gillar dom verkligen.

Marmeladen i mitt inlägg tycker jag du ska prova. Den var riktigt god. Jag tog receptet från nätet.Sök på:Julmarmelad-enkelt recept-Mitt kök.
Jag gjorde nog precis som det står.

Idag snöar det här.Kanske blir julen vit...

Ha det så bra!
Kram Margareta

Eva-Lotta sa...

Det ska bli kul att stifta bekantskap med Nora!

Vardag och flärd sa...

Hr faktiskt inte läst någon av Elena Ferrantes böcker men när min bokhög tagit slut ska jag läsa den första. Men när boken om Nora kommer släpper jag allt, längtar.
Ja, det är många festligheter, uppvisningar och kalas innan jul och visst behöver vi lite roligheter när det är så mörkt.
Ha nu en fin vecka!
Kramar Eva

Meta sa...

Härlig början på December hör jag. tänk så skönt det ändå är när man kommer till slutet med något man slitit med länge. och så spännande att se resultatet. Snö har ni fått en hel del av har jag förståt även vi har snö nu. Det var som ett julkort p kolonin idag när vi var dit och kollade läget efter stormen.
Ha nu en fortsatt fin december
Kram Meta

Rost och rädisor sa...

Att skriva är verkligen den perfekta sysslan när busvädret viner runt knutarna men mycket jobb förstås. Hoppas belöningen blir riklig.
Så mysigt du har det i lägenheten.
Kram
/Anette

Agneta Tellander sa...

Ja visst är tiden innan jul härlig. Julaftonen är överreklamerad tycker jag. Älskar alla blommor man kan ha denna tid för att lysa upp vardagen denna mörka tid. Det går åt mycket ljus här. Ser också fram emot att läsa om Nora😀. Kram

lisashus sa...

Du verkar ha haft fullt upp med alla decemberaktiviteter. Det låter ju roligt alltsammans och att få ta del av barnbarnens liv måste vara härligt.
Ja, nu behöver man verkligen ljus både levande och elektriska. Idag får vi i alla fall snö här också - mycket snö verkar det som.

Spännande att ha en oläst bok liggande, och som lockar. Jag längtar efter det, när alla jul- och nyårsbestyren är över med min kör. Sen får jag lite ledigt i januari, och DÅ ska ja minsann läsa din bok, så snart det är möjligt! Jag förstår att det är ganska krävande med redigerandet också.
Ja, jag beställer den redan här. Så roligt det ska bli att få läsa om Nora!

Fortsatt sköna dagar önskar jag dej och en fin Luciadag imorron!
Kram
Lisa

House and Garden by Bia sa...

Så mysig läshörna du har ;)
Roligt att kunna skriva böcker !...och jag förstår att du gillar att läsa, med tanke på så många böcker i bokhyllan !!
Ha en fin kväll !
Kram

Isas Trädgård sa...

Åhh så spännande att få läsa din nya bok när den kommer ut. Måste kännas härligt när bokmanuset är klart - förstår ju vilken process det är att skriva en hel bok. Gör du allt själv nu med redigeringen? Vilken dum fråga förresten - klart att du gör med dina gedigna kunskaper !

Härligt med så mycket roligt och gemenskap i december - låter väldigt trevligt !

Tack snälla för alla fina kommentarer hos mig - läser dom alltid med stor värme !

Ha det så gott !
Kram/Isa

Mycket annat & lite betong sa...

Det ser så hemtrevligt och varmt ut hos dig! Så roligt att få vara med och titta på det som barnbarnen gör.
Tack för dina grattis! Det känns lite ovant det här. Men såå skönt!

Lycka till med sluttampen på din bok och trevlig lucia!
Kram Agneta

Erikslundsliv sa...

Tänk att du skrivit ännu en bok! Du är så duktig och jag är så imponerad av dig!
Det blir ett sant nöje när jag får läsa om Nora.
Ha nu en fortsatt skön december med många ljus och stilla ro.
Kram, Ann

MirandaMaräng sa...

Såå härlig läshörna du har! Ser med spänning fram emot din nästa bok om Nora!
Ha en fin torsdag/ Miranda