21 januari 2020

Hej då Stig!


När jag flyttade in i min lägenhet för fem år sedan, ville jag ha en glad och välkomnande tapet i hallen. Jag fastnade för Herbarium, en tapet som bygger på ett tygtryck av formgivaren Stig Lindberg. Nu har den välkomnat mig färdigt. Jag tycker den är snygg fortfarande, lika pigg som när jag satte upp den. Men under alla de här åren har den skavt i mina ögon... den är ju inte jag för fem öre!


Nu har jag valt en blekt grön- och vitrandig tapet. Märkligt hur färg och mönster kan påverka. Redan känner jag att det är lättare att andas. Och nu tapetserar jag hela hallen, som synes är väggen målad där hatthyllan satt. Hatthyllan har förpassats till vinden. Visar hur det blev när jag är klar.

Tack för den här tiden Stig!

13 kommentarer:

Mamma C sa...

Din förra tapet var snygg men visst blev det ett annat lugn i hallen. Bara på den lilla biten du visar upp.
Ha en bra tapetserar dag.
Kram Carin

Eva-Lotta sa...

Det blir en mycket lugnare hall! Snyggt!

lisashus sa...

Du är verkligen igång så här på nya året! Bra jobbat! Tapeten är verkligen snygg, men jag förstår dej, att det kan bli lite för mycket av det goda på en liten hallyta. Denna tapet blir ju jättefin och så snyggt med ränder - alltid gångbart!
Ska bli spännande att se resultatet.
Själv finns mitt fixande bara i tankarna ännu, men hoppas det kommer också. Något roligt och upplyftande ska man väl göra så här under oxveckorna!
Kramar
Lisa

MirandaMaräng sa...

Färg och mönster kan verkligen påverka oss. . . .din hall kommer att bli jätte fin med den randiga tapeten lite diskretare och lugnare. . . som man behöver ibland!
Ha det så bra!
Kram

Rosor och ruiner sa...

Ja, men visst blir man påverkad av färg och mönster, helt klart! Och jag förstår din känsla, Stig är ju jättehärlig, varm och glad, men det kan ju bli för mycket av det goda också, den nya inger helt klart ett lugn på ett annat sätt! Jättefin!
Det finns ju SÅ många fina tapeter nu, jag är så sugen på att tapetsera om lite här och var här hemma nu, och gärna ett helt rum och inte bara fondtapet, men jag måste härbärgera mig lite, så det inte blir fort och fel... Men jag funderar hela tiden, lite fram och tillbaka!
Kram Gunilla

pelargon sa...

Så bra det blir med denna tapet.Så annorlunda/lugnare än den förra ,som också var fin.Du får alltid till det.Antingen det gäller ord eller stilleben eller inredning eller....Ditt förra inlägg med dikten,så talande.Att bejaka det där man har inom sig är nog viktigt.Jag tror det ger näring för själen.
Du är inspirerande och berikande!
Nog undrar man när vintern kommer.Jag hoppas dock att den dröjer en dryg vecka till.För på tisdag ska det grävas här.Nya brunnen ska kopplas till befintliga rör......Men sen kan det gärna bli lite vinter.....
Ha det gott!
Kram Margareta

Lena sa...

Allt har sin tid! Snyggt och stilrent blir det!
Spännande att se slutresultatet!
Kram!

HWIT BLOGG sa...

Stig var en riktigt sprallig och färgglad tapet minsann :) Den nya är ljus och lugn, det blev verkligen fint!! Bra jobbat och skön med lite nytt till våren...
Kram från Titti

Betty sa...

Så fint det blir med den randiga tapeten. Bra jobbat - man tar ju inte bara bort Stig så där .... men det låter som att du tänkt till. Har just blåst ut hela tvättstugan och allt ska göras om vi har fem olika yrkesgrupper som kommer och går.

Annica sa...

Ombyte förnöjer. "Stigtapeten" är jättefin, men jag förstår dej. Det känns bra mycket lugnare med diskreta ränder.

Kram
Annica

Vform sa...

Märks att du inte gillat din Stig-tapet! :)
Började bläddra tillbaka och hittade först augusti 2016 hur din hall såg ut före! Visst var den trevlig också, men nog tröttnar man snart på mönster!
Nu är det "din" hall ...
Tittar mig omkring här hemma ... blev inspirerad!!
Goda tapetserarstunder!
Kram
Vivan

Vit Hortensia sa...

Det finns verkligen många fina tapeter......och färger! Åh vad jag har bläddrat mellan färgglatt mönstrat och lugnt enhetligt. Fastnar oftast för det mer neutrala för jag vet att jag fort tröttnar på det mer framträdande även om det känns upplyftande till en början, precis som du uttrycker det med din Stig :-)
Kommer att bli ett helt annat intryck i din hall nu. Spännande att få se det färdigt!
Kram
Birgitta

Agneta Tellander sa...

Den nya tapeten är nog mera du. Jag tycker bättre om Stig, älskar färg och yvighet. Speglar nog min personlighet medan den randiga personifierar ditt lugn och färg för övrigt i hemmet.
Blir superfint!
Kram och trevlig helg🌷🍷