16 maj 2022

Se och känn!


Helt plötsligt såg jag att häggen blommade och knep en kvist under promenaden. Det går för fort nu... hejda tiden! Tänker alltid på Alf Henriksons talande dikt när jag känner doften. Vet att jag bjudit på dikten många gånger men kan inte låta bli... en gång till.

       Jag såg att häggen blommade, det kom en doft av den.
       Då gick jag till min älskade och sade: Se och känn!
       Hon stod vid makaronerna, hon sydde på en klut.
       Och när hon lyfte blicken hade häggen blommat ut.

 


Det räcker med en enda kvist för att väldoften ska spridas i hela lägenheten.

Nu lyfter vi blicken och ser allt det vackra runt oss. Ha en fin dag alla vänner!

6 kommentarer:

Eval8 sa...

Häggen blommar verkligen jättemycket nu!
Nu kunde jag inte skriva in min adress, den blev ogiltig.
Ha en skön måndag!

Mamma C sa...

Det var en dikt som jag aldrig tidigare hade hört.
Det går väldigt fort nu med allt vackert som slår ut hemmavid.
Ha en fin och ny bra vecka.
Kram Carin

lisashus sa...

Så väl den dikten beskriver denna korta tid och hur allt svishar förbi i rasande fart. Underbart med häggdoft och jag saknar min hägg i Sthlm som stod utanför porten. Här ser jag dem på avstånd, men har ju så mycket annat blommande på nära håll. Kanske man skulle satsa på en hägg i på torpet...?
Ja, det är en ljuvlig tid nu och snart kommer syrenerna. Såg
i går att de har stora knoppar.
Önskar dej en härlig majvecka!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Så enkelt- så fint - så vackert
Och väldoftande
Kram från Eleonora

Hélène sa...

Vad heter dessa blommor? Jag känner dem inte.

Belle semaine.

Hélène

Rosor och ruiner sa...

Men vilken talande dikt, underbart är så kort, så kort...

Njut!!
Kram Gunilla