12 augusti 2022

Utflykt runt Rättvik


Vi tog en tripp upp till Rättvik en dag i veckan, dotter Åsa och jag. Nittsjö keramik var vårt egentliga mål för dagen.


Den vackra tegelbyggnaden är värd besöket bara den. Vi hängde på låset så andra turister inte hunnit vakna. Här har de fabriksbutik med lägre priser och fastän det var rejält urplockat nu gick vi ut därifrån med varsitt paket.


Vi fortsatte att besöka små gulliga ställen där det såldes allehanda grejor.

Hemvävda mattor och annat fanns det massor av. Men mattor behövde vi inga. Inget av det andra heller.

Vi är mest intresserade av atmosfären runt om i byarna. Speciellt de gamla husen, de med sin ursprungliga charm kvar.


 Efter några stopp var det dags för lunch...


... som vi intog på Sjöapans servering i Vikarbyns båthamn. Stekt strömming, hemlagat potatismos och lingon gjorde mig lycklig! 

Efter ytterligare stopp lite här och där var vi nöjda och åkte hem. Tack för en trevlig dag, Åsa. Och hemma öppnade jag ivrigt mitt paket som innehöll...

... två vackra vita traditionella Nittsjökrukor med svarta fat. Såna man har kvar hela livet. Eftersom två nya krukor nu tillkommit så medförde det en välbehövlig kruksanering. Jag är så trött på gamla blomkrukor som bara tar plats under diskbänken! Så sju gamla åkte ut, varav fem redan är bortlämnade till Hildings second hand och två spruckna fick gå vidare till krukhimlen. Skönt!

Länk till Nittsjö keramik här. 

Ha en fin helg!

Just det... jag lovade berätta när mina noveller publiceras i Hemmets veckotidning. I nr 34 som utkommer 16/8 införs Kan man älska ett äppelträd? I nr 35 som utkommer 23/8 kan ni läsa Välkomna hem till mig.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det måste jag komma ihåg! Påminn igen!!!!
Jag vet ju svaret, ja, man kan älska ett äppleträd 😍
Nittsjökeramik. Jag vet att jag en gång letade med ljus och lykta efter något därifrån. Nu minns jag inte vad det var. Tror du skrivit om det tidigare, tycker jag minns det.
Trevlig fredag! Eval8

Mamma C sa...

Vilka vackra krukor som fick följa med hem från din trevliga tripp med dottern.
Så roligt att dina noveller publiceras i tidningen med. Hade mamma levt så hade hon läst dem. Hon prenumererade på Hemmets Veckotidning.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Så roligt med dina publicerade noveller! och dina Nittsjökrukor är såååååå fina!
Du tipsade en gång att mina gamla lerkrukor med glaserade ormbunksblad kunde vara Nittsjö, och så är det troligtvis eftersom jag hittade dem på andra hands marknaden på nätet och om jag inte minns helt fel finns de också som nytillverkade med glaserade fat.
Ha en fin dag! Kram
Birgitta

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

It seems you had a nice day with your daughter. It is good to go out and do unusual things. Of course being french I do not know the ceramics Nittsjö. I visited their website. They have a lot of nice stuff ! I like your pot.

My compliments for the publication of your short stories.

Have a nice weekend !

Hélène

Rosor och ruiner sa...

Trevligt med utflykt! Men vilken vacker kruka!! Tänk att två ersatte sju gamla, det säger en del! Så skönt att rensa ut gammalt ibland.

Kram Gunilla

lisashus sa...

Vilken härlig utflykt och jag har just blivit bekant med Nittsjö-keramik genom mina grannar som är samlare av olika namnkunniga keramiker. Krukan är jättefin och så skönt att slänga gamla krukor som bara står och tar plats och byta ut en del.
Kram
Lisa