2 februari 2023

Älskade Ester

Eftersom jag vet att många av er är bokläsare måste jag tipsa om en fantastisk roman... Älskade Ester, av Kent Lundholm. Det är en biografi om en kvinna som föddes av fattiga föräldrar sent 1800-tal i Öretorp utanför Lycksele och som var... eljest. Eller annars, som man också kan säga. En varsamt berättad bok om en kvinna som hasar sig fram genom livet, hon kan inte lyfta på fötterna... Jag kunn int lyft... på föttren. Dem sitt... fast... i jola. Blev så tagen när jag läste om hennes öde, tårarna rann. Hon levde sitt sära liv i 89 år. 


Bered er på en tjock, tung bok på 578 sidor. Ändå ville jag inte att den skulle ta slut. Älskade Ester. Jag lånade boken på bibblan och är nu nyfiken och vill läsa mer av Norrlandsförfattaren Kent Lundholm.

Tack för fina ord om mitt vita romantiska vitrinskåp som nu är ett kaxigt mörkbrunt högskåp. Roligt att ni också tycker det blev bra.

Önskar att ni fått en fin start på februari. Kram på er!

2 kommentarer:

lisashus sa...

Boken låter helt i min smak. Tackar för tipset! Jag borde verkligen utnyttja biblioteket mera än vad jag gör. Jag gör ett försök och ska leta efter denna bok. Nu är verkligen tid att läsa när dagarna är grå och intetsägande.
Kram
Lisa

Anonym sa...

Det gick inte att kommentera tidigare idag, så jag provar igen. Tack för tipset och ha en fin dag! Eval8