7 juni 2023

Vitmåran


Den har börjat blomma nu, den skira vitmåran. Jag kände doften när jag gjorde paus i flyttkaoset och tog en promenad. Och varje gång så kommer barndomsminnen tillbaka och jag tänker på Andy, den kraken. Jag skrev en dikt om just detta för några år sen och har publicerat den två gånger tidigare här på bloggen. Men jag tycker att den sammanfattar min barndoms somrar då vi hyrde övervåningen på ett hus vid stranden av Ösjön, en del av Runn. Så varsågod, här kommer den igen. 

 

Vitmåran i juni

Vitmåran i juni minner mig om barndomens lyckliga somrar
Längs dikeskanten bland klöverblom och smultronkart växte hon
När jag känner doften påminns jag om sommaren då far hyrde huset vid sjön
Vågskvalp, tjärdoft, skratt
Far ror, mor är rar
Saft och bullar
Vitmåran doftade och solen sken varje dag

Minns också de stillsamma lekarna med Andy,
fosterbarn i granngården
Skygg och blyg och mager
Långa ben med skrapsår på knäna,
ögon som nog sett för mycket
Han talade inte, vi förstod varandra ändå
Inget jag tänkte på då
Men nu

När vitmåran blommar då tänker jag på Andy
Hur har han det nu?
 
Ha det gott alla vänner och känn naturens alla dofter. Kram!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Minns dina tankar om Andy. Du har inte letat efter honom än? Eval8

lisashus sa...

Vilken fin dikt och barndomsminne! Visst är det väl så att dofter triggar igång minnen väldigt lätt och jag kan tänka mej att det hände här.
Så mycket som blommar nu och vitmmåran är ljuvlig både i doft och utseende!
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Verkligen en fin dikt och barndomsminne.
Kram Carin