15 januari 2024

Morgonen efter natten före


Min frukost på lördagsmorgonen. Den har nog aldrig smakat så bra. Trots att grapefrukten, rutknäcket och de gröna bladen var slut. Det gjorde rakt inget för det fanns ersättning. Men efter att ha vaknat 01:30 av att brandlarmet tjöt i huset, på alla fem våningsplanen, blev det chockartade minuter innan brandkår och ambulans anlände.

Värst var att inte veta vad som hände för ingen röklukt kändes. Skulle jag klä på mig? Plocka med mig viktiga saker? Vilka då? Stoppa in Iris i transportburen? Stanna kvar i lägenheten? Eller gå ner till entréplanet? Tankarna snurrade. Grannarna kikade ut ur sina lägenheter och alla var lika förvirrade. Och det tjöt och tjöt och tjöt...

Men så, efter en halvtimme, fick vi besked. En mikrougn på plan fem hade börjat ryka och brandlarmet gick igång. Direkt sattes fläktar in för att vädra ut röken som inte hann sprida sig särskilt mycket. Damen som bor där är gammal och låg och sov när brandmännen gick in. Så slutet gott. Men en otäck natt var det. Och nu ska vi begära att få en genomgång hur vi bör förfara vid ett brandlarm. Jag som bor på våning ett och har ett takutsprång utanför sovrumsfönstret skulle lätt kunna ta mig ut och hasa mig ner på terrassen under. Men tänk de som bor högre upp och inte får använda hissen... tänk att bo på plan fem!

Ni fattar att frukosten var extra god morgonen efter natten före. Tack och lov att det inte var allvarligare!


8 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Oj Oj vilken natt. Usch brand är läskigt. Vi får utbildning via jobbet om hur man ska göra. Jag tror att man ska stanna inne och inte öppna dörrar om det är branddörrar. Hoppas ni får en riktig genomgång. Grapefrukt saknar jag. Får inte äta i samband med blodtrycksmedicin. Ha en bra dag. Kraaam Pia

Anonym sa...

Fy vilken upplevelse. Förstår att frukosten smakade extra gott. En genomgång låter bra. Skönt att du bor på första våningen! Eval8

lisashus sa...

Åh, fy! Värsta dramatiken! Vilken hemsk upplevelse mitt i natten och när man inte vet vad man ska göra.
Förstår verkligen om du kände dej stressad.
Vilken tur att det inte var så allvarligt ändå. Säkert bra att få lite klarhet i hur man ska agera när sådant händer.
Njutningsfull frukost du fick ändå!
Kramar
Lisa

Vit Hortensia sa...

Usch vilket uppvaknande! Skulle jag inte vilja vara med om! Vilken tur ändå att det inte var något allvarligare och det låter absolut som att ni behöver en genomgång i hur ni ska göra om det händer igen.
Hoppas du haft en lugn och fin dag idag! Kram
Birgitta

MirandaMaräng sa...

Ja det är verkligen obehagligt. . .råkade ut för samma sak i somras på ett hotell och första tanken var också - vad händer. . .vad gör jag nu"? Alla sprang ut men jag hann uppfatta att korridorerna var ovanligt smala. . .tänk om de hade varit helt rökfyllda också! Nu var det som tur bara ett fellarm och brandkåren kom blixtsnabbt! Så en genomgång hos dig låter som en bra idé!
Ha det så bra!
Kram

Mamma C sa...

Fy vilken natt. Oro och otäckt att vakna upp till brandlarmet.
Skönt i alla fall att det inte var så allvarligt.
Bra också att ni får en ordentlig genomgång hur ni ska gå till väga om det händer igen.
Kram Carin

Anonym sa...

nu har jag läst igenom alla nya inlägg som du har gjort. Jag förstår inte att du orkar vara så ihärdig med att skriva. Jag själv har ju jobbigt med det. Men jag älskar att läsa vad som händer dig där uppe i Dalarna. Sköt om dig min kär Kära vän och många kramar ifrån Kerstin Eleonora

Hannas krypin sa...

Fy vad obehagligt med rökutvecklingen. Jag bor i ett enplansradhus och kan hoppa ut genom fönstret om det behövs Samma för barnen. I somras började det brinna i vår tvättmaskin. Tänker ofta på vad som kunde ha hänt om vi inte var hemma. Hur ofta startar men inte tvättmaskin/diskmaskin och åker och gör ärenden....