24 juni 2026

Tre vita pioner


Igår var jag på kalas för mitt näst yngsta barnbarn. Världens finaste kille, Mille, fyllde 20 år. Fattar inte hur fort åren går. Hursomhelst, efter det trevliga kalaset, fick jag tre vita pioner med mig hem från dotter Lisas magnifika trädgård.

Här står de och doftar underbart. Tänk att ur de hårt slutna knopparna utvecklas dessa fluffiga...

... gräddbakelser! Jag skulle gärna ta en tugga. Men får nöja mig med att stoppa näsan i dem när jag går förbi.

En gång skrev jag en dikt om dem. Så passande just nu. Varsågod.

Ett stråk av något annorlunda
en doft jag inte känt förut
Så ljuvlig att jag måste blunda
... en vit pion har slagit ut!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Våra är alltid så fulla av myror att de är tråkiga att ta in. Synd, för de är ju fantastiska. Eval8

Villa Ryttarängen sa...

Doften av pioner är ju helt underbart. Undrar om det finns någon parfym som doftar så. Ha en fin dag! Kraaaam Pia