3 mars 2014

Skator högt och lågt


För många år sen täljde far små skator åt mig. Varje år den här tiden kommer de fram. I år har några hamnat i ljuskronans riskrans. Jag är tokig i björkriskransar, när jag räknar efter har jag sex! Nu är rätta tiden att göra sig en krans. Jag använder helst långa smäckra kvisthängen och snor ihop den utan vare sig stomme eller bindtråd. Träning ger färdighet!


Två sitter på en sälgkvist. Varje år jag tar fram dem så tänker jag på far och hur fint han täljt och målat dem. Att kunna tänka på sina föräldrar med glädje och tacksamhet är inte alla förunnat!


Häromdagen hade jag trevligt besök av söta bloggvännen Eleonora, Lily of the Valley. Tack min vän för den otroligt vackra tulpanbuketten jag fick!

Nu är skatorna på plats... då är väl ändå våren på väg?

19 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Japp, har skatorna kommit då måste det väl vara så att våren är på ingång. Dina är väldigt fina och tänk att vara så konstnärligt lagd att man kan både tälja och måla så att dom ser riktiga ut. Den svarta färgen verkar gå över i den där fantastiskt blåsvarta färgen som bara skator har (och min mammas hår hade också den färgen.....inte mitt, dock).
Agneta kram

Meta sa...

Vilken duktig far du har haft och så härligt att ha ett sånt minne att ta fram varje år.
Här är grått och trist,kanske vi kan få lite sol idag den skymtade till nyss.
Ha en fin vecka
Kram Meta

lisashus sa...

Så jättefina skator och så extra roligt att ha eftersom din pappa har gjort dem. De passar ju perfekt i din björkriskrans. Jag är också tokig i björkriskransar och det kliar i fingrarna när jag ser mängder av långa, härliga kvistar som ligger här, nedanför lägenheten. Det får nog bli både kransar och hjärtan framöver!

Kul med besök av en bloggvän och så underbara tulpaner!
Ha en fin vecka!
Kram
Lisa

Ezter sa...

Så fina skator din far gjort! När jag läser hos dig önskar jag att jag var det minsta pysslig!

Skaparglädje sa...

Härligt med fina minen av sina föräldrar. De där skatorna verkar inte föra så mycket väsen med sig. Jättefina.
Kram!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilka fina skator! Så roligt att ha ett sådant fint minne från sin far. Jag tycker skator är vackra, vi har varje år ett skatpar som häckar i en stor björk på tomten (undra om det är samma par som kommer varje år?). Det är roligt att se ungarna, de är så runda och har kort stjärt innan de växer till sig. Konstigt nog tänker man sig skator alltid som vuxna fåglar. Ska nog ta och göra några riskransar...
Kram,
Regina

Äppelblom sa...

Här har vi också skator både högt och lågt, men i levande tillstånd.
Jag tycker faktiskt att dina är mycket finare och ett trevligt minne från någon som du tycker mycket om.
Må så gott och ha en fin vecka!

Lena sa...

Här har vi skatorna utomhus. Skulle hellre ha sådana där fina inomhus!
Verkligen söta!
Våren?! Ja, nu har vi bara någon enstaka snöhög kvar, men åker man bara någon mil upp i bergen så är det vinter.
Ha det fint!
Kram Lena

Huset bakom lindarna sa...

Så konstnärlig din far var! Vilka minnen du har fån honom! Jag tycker skator är en av de vackraste fåglar man kan se här i Sverige!
Och riskransar har jag också ett gäng utav! Jag har även gjort som hjärtan, får nog visa dem i min blogg framöver!
Kram/Finas mammis

Eleonora sa...

Dom här söta fåglarna har jag minsann få se irl! Så fina och välgjorda de var, av en konstnär!

Vilken mysig och trevlig stund vi hade tillsammans. Har skrivit på eposten och även ställt en fråga.

Visst är våren här nu - det kunde TV Vädret konstatera i lördags morse, så det måste vi tro på. Men bakslag kan det ju bli.

Tack för mig söta Eva-Britt och vi hörs/ses nog snart igen.

Kram från
Eleonora

Black Iris sa...

Även jag har små träsnidade saker efter min pappa.. Han var en pysslig gubbe efter han hade slutat jobba.
Dina skator är så fina..

Kram Maidi

Livsnjutaren sa...

Vilka fina minnen av din far. Så vackra. Och i dina kransar och kvistarrangemang gör de sig verkligen bra. Kram

Vardag och flärd sa...

Så fint att ha sparat skatorna som din far gjorde, det är minnen som är dyrbara! Och de passar så fint i björkriskransen, de samlar ju pinnar och kvistar.
Ha en fin vecka!
Kramar Eva

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ååå så fiiine fugler som din far har laget , de er helt nydelige !!! Så koselig å ha de som et godt minne av din far. Kjempefine ! Bjørkekrans tenkte jeg også på å lage nå . Det er så koselig å lage noe av natur materialer. Ønsker deg en fin dag ! Klem

Rost och rädisor sa...

Verkligen fin och välgjorda skator och de passar så bra i kransen. Jag gillar också björkriskransar, men har bara kommit upp i fem än så länge... : )

Allt gott
/Anette

Rosa i huset i vitt sa...

Ja vi får hoppas våren är på gång
ha en fin helg
kram Rosa

Mycket annat & lite betong sa...

Så jättesöta!
Tänk att kunna tälja dem så fint att de verkligen ser ut som skator.
Skönt att få ett färdigt bo i björkriskransen.
Jag har ju blivit inspirerad av dig så jag har ju också några björkriskransar (och kottar).

Kram Agneta

Fågel Blå sa...

Åhh så fina skator, ser så verkliga ut! Härliga bilder från dej!
Önskar dej en riktigt fin helg!
Kramar Kathrine

G:a Affären sa...

Det var väldigt fina skator, jag som älskar skator blev helt till mig över din pappas skicklighet! Vilka härliga minnen att kunna plocka fram.
Och dina kransar i björkris är säkert jättefina, jag brukar ta kvistar av hängbjörk för att slippa skarva men har inte prövat utan bindtråd. Ska kanske försöka.

Kramar
Cia