14 mars 2014

Världens godaste laxpasta!

Varsågod. Enkelt och vansinnigt gott!

Glömde fota den nygjorda fräscha laxpastan, bilden tagen på resterna dagen efter. Nästan lika god som dagen före!


Världens godaste laxpasta för 4 personer

Medan pasta, lagom för fyra, kokar så gör man såsen.

1 hackad gul lök och 2 hackade vitlöksklyftor stekes genomskinliga i lite olja.

Blanda i 1 dl grovhackade gröna oliver, 2 dl kokbar lätt cremefraiche, rivet skal och saften av 1/2 ekologisk citron.

Låt det puttra ihop någon minut, smaka av med salt.

Skär 4 upptinade laxfileér i tvåcentimeterskuber och låt dem puttra med ca 2 minuter, inte för länge. Vänd försiktigt så de inte går sönder. Om det känns för tjockt späd med lite pastavatten.

Tillsätt 1/2 dl hackad dill, eller mer efter smak, och vänd ner den nykokta pastan.

Vrid till sist några varv svartpeppar över härligheten.

Servera direkt och njut!

Vilket härligt väder vi har! Hoppas att bakslaget som ska komma till helgen inte blir så hårt. Ha det så gott alla vänner!

16 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Här kommer ett livstecken från mig...har haft alldeles för mycket jobb nu för att hinna med något annat. Laxpastan ska jag försöka göra, vi älskar lax maken och jag och det är trevligt att få lite nya tips. Önskar dig en fin fredag och en trevlig helg!
Kram,
Regina

lisashus sa...

Vilket härligt recept så här i vårtider!
Det tackar jag för och ska prova vid tillfälle!
Önskar dej en fin och skön fredag!
Kram
Lisa

Vardag och flärd sa...

Tack för ett enkelt och härligt recept! Blir utmärkt att servera i stugan i påsk när vi alla är där.
Vi har kallt men soligt väder här, återstår att se vad helgen bjuder på för väder.
Ha en fin helg!
Kramar Eva

Meta sa...

Men så gott det ser ut och låter framför allt, enkelt är ju bara förnamnet tycker jag.
Det blir en bra mat på kolonin känner jag
Tack för tipset
Ha en fin fredag
kram Meta

Steekjes en Stygn sa...

Låter gott. Något att spara. Man behöver alltid goda och enkla recept.
Efter en otrolig vacker vecka har vi idag tjock dimma men kallt är det inte. Ser inte ens husen på andra sidan gata.
Undrar om det blir sol idag.
Önskar dig en fin helg utan allt för stor väderomslag.
Anje

Rosa i huset i vitt sa...

Låter jättegott ...skriver jag av och provar
ha en fin helg
kram Rosa

Marie i Skrifvarstugan sa...

Låter supergott. Kommer att pröva det enkla och med all sannolikhet det goda receptet i helgen.

TREVLIG HELG !
Kram Marie

Rosor och ruiner sa...

mm, där kom det, receptet! Måste provas, det lät både gott och enkelt, passar mig perfekt!

Ja, nu vill vi inte ha ett alltför ruskigt bakslag, nu har man ju vant sig vid vårväder ;)

Kram Gunilla

Högagärde sa...

Mmmm det nästan vattnar sig i munnen. Kula att se klivian i föregående inlägg. Den känns barndom och mycket retro för mig. Helgkram Elisabeth

Felix sa...

Det ser jättegott ut! Tack för receptet!

Vårhälsningar
Elisabet

Eleonora sa...

Låter gott - det här vill jag gärna pröva. Lättlagat och man kan vara en god sittande värdinna när väl allt har ställts fram på bordet. Fast jag skulle nog spä med vitt vin ist för vatten.

Nu är pelargonerna uppe och omplanterade. Dom ser ut som stela pinnar, men alla har dom ljusgröna små embryon. Nu blir det spännande att se hur fort dom växer.

Vårkramar från
Eleonora

A House With A View sa...

Gah supergott!!! Detta måste testas :) My cup of tea!

Många kramar aka

Villa Ryttarängen sa...

Åh vad gott! Ska testas minsann! Kraaam Pia

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka fina inlägg du haft! Och söta kransar både på ängeln och runt ljuskronan. Och god mat till bjudningen.
Här blommar också clivian!
Laxpasta lät gott, men det blir inte idag, för idag får vi torsk! Men jag spar receptet! Tack för det.
Agneta kram

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Mmm det så godt ut , den skal jeg prøve når komfyren er oppe å går igjen ! God natta klem til deg !

G:a Affären sa...

Lax äter jag ofta och det här receptet ska jag naturligtvis spara, tack för det!

Kramar
Cia