10 oktober 2014

Kokosäppelpaj med citron


Vänninnorna och jag hade en så trevlig dag tillsammans och den glutenfria äppelpajen med kokos tyckte vi var god. Kanske lite väl söt, men om man minskar sockermängden i kokostäcket tror jag den blir ännu godare. Här kommer receptet... lagom till helgen.

Kokosäppelpaj med citron, glutenfri
5-6 äpplen, ca 800 gr
2 msk socker
rivet skal av en citron

Täcke
50 gr smör
1 dl socker...(jag tror det räcker med 0,5 dl)
1 påse kokosflingor, 200 gr
2 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i kastrull, ta bort från värmen, rör i socker, kokos och sist äggen.

Skala och klyfta äpplena och lägg dem i en bunke med sockret och det rivna citronskalet. Blanda runt så att alla äppelklyftorna blir täckta. Lägg i stor ugnsform och fördela kokostäcket över. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Håll koll, kokos kan snabbt ta färg, lägg över folie mot slutet i så fall.

Servera den avsvalnade kakan med vispgrädde.

Ha en trevlig fredag och en god helg!

20 kommentarer:

Ezter sa...

Låter gott, men om man struntar i socker på äpplena, istället tar kanel, vad tror du om det? Och inte så mkt socker i "degen" heller, precis som du skriver!

Villa Ryttarängen sa...

Ser jättegott ut men som sagt lite mindre socker så blir det säkert bra. Jag gillar ju kanel så jag ska testa med det till. Mums! Kraaam Pia

Vardag och flärd sa...

Ja, det söta börjar vi minska på rätt mycket nu så lite mindre socker i pajen är nog bra. Säkert mår vi alla bra av att äta lite mer glutenfri kost, jag försöker äta lite hälsosammare numer - även om det totalt går åt skogen ibland.
Ha en riktigt fin helg, rara bloggvän!
Kramar Eva

Huset bakom lindarna sa...

Det där låter hur gott som helst, jag som gillar kokos och ofta brukar göra en långpannekaka med kokosglasyr. Läste i ditt förra inlägg att fått lämna bort Frasse. Så tråkigt när det inte fungerar, men det är inte lätt att ändra på vuxna katters beteende, precis som hos oss människor kanske...
Ha en fin helg, här skiner solen efter en dimmig morgon!
Kram/Finas mammis

lisashus sa...

Den ser verkligen god ut!
Jag ska absolut prova! Tackar för receptet!
Önskar dej en skön fredag!
Kram
Lisa

Snäckskalsdalen. sa...

Det där lät gott och trevligt!
Och jag tror jag ska prova den här pajen i morgon då vi ska ha gäster!
Agneta kram

Lena sa...

Det där såg gott ut! Bra med ett glutenfritt recept, det ska jag spara.
Ha en trevlig helg!
Kram Lena

Villa Vinkelhaken sa...

Det låter riktigt gott! :)

Kram Jenny

Meta sa...

Ojoj nu blir det att palla äpplen igen då. Har ju inga egna. Det låter hur gott som helat
Tack för receptet
Ha en fin helg
kram Meta

G:a Affären sa...

Men, jag har missat flera inlägg och du har blivit kattägare och tagit beslutet att Frasse måste flytta. Stackars dig, men jag förstår dig så väl att Frasse inte kunde vara kvar. Han får det säkert bra i nya hemmet på landet, det är så mycket lättare att släppa ut honom där så småningom.
Jag hade en innekatt när jag bodde i lägenhet, tyvärr tog han balkongvägen in till grannen och gjorde 2:an i deras sängar, flera gånger! Det var en lättnad när jag flyttade hit, med katten! Han fick också vara ute ibland och det gick bra.

Den där äppelpajen måste jag bara göra!

Trevlig helg och en varm kram till dig!
Cia

Unknown sa...

Ser gott ut! Tråkigt att inte Frasse trivdes, men han får det nog bra som utekatt. Vi har också en pälsboll, men han har varit inne hela sitt liv.

Birgitta sa...

Det låter jättegott, det receptet ska jag pröva någon gång, jag gillar pajer och den här verkar vara något extra.

Hoppas du också haft en vacker och härlig dag, helt underbart väder nu.

Kramar och ha det gott, Birgitta

Rosa i huset i vitt sa...

Låter gott, ska provas
kram Rosa

Högagärde sa...

Smaskens. Nu blir jag bara så sugen.

Allt gott
Elisabeth

Blommiga Rutan sa...

God morgon!
Den äppelpajen låter verkligen god, kokos är en favorit, så den måste jag absolut prova.
Så tråkigt med Frasse men jag förstår dig verkligen, går ju inte om han kissar i sängen.
Roligt att tänker prova receptet.

Fin söndag till dig
Kramar Anncathrine

Hanna sa...

ser gott ut
Ha en fin söndagskväll
Hanna

Annica sa...

Låter supergott!
Den ska vi testa.
Bra med glutenfria baktips!

Kram Annica

Ett ögonblick sa...

Men, kära nån!! har Frasse flyttat??? usch vad tråkigt jag kände så instinktivt att det var bra. Jag vet inte varför det blir så, men när hösten kommer så börjar vår ena hankatt också att kissa inne. Två kattlådor med kattsand finns alltid tillgängliga, men ändå väljer han hörnet i köket eller matrummet. Det är väldigt tråkigt och jag försöker med det mesta för att han ska sluta... vi får väl se hur det går framöver, inatt hade det inte hänt något i alla fall.
Lilla Murre han är så vilsen och ängslig ibland.
Den äppelpajen såg väldigt god ut!! och för många pajer och kakor med äpplen i så här på hösten kan det nog inte bli;))

Jag önskar Dig en riktigt fin dag!!
stor kram lisa

Black Iris sa...

Det låter i alla fall riktigt gott.. Kokos i bakverk är alltid gott tycker jag..

Kram Maidi

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Mmm den ser god ut altså og så lettvint , den skal jeg lage til neste mandag da jeg skal møte venninnen min som ikke tåler gluten . Gleder meg alt for den ser supergod ut ! Klem til deg .