22 oktober 2014

Svagheter... och recept på lasagne med broccoli


Vad har ni för svagheter?

Jag har många, inte bara Napoleonbakelser minsann, utan också... Anton Bergs Plommon i Madiera! Döttrarna envisas med att ge mig dem i present titt som tätt, som igår när de var här på mamma-dotterkväll. Själva tycker de inte om dem alls, nej rent av äckliga! Jag älskar dem! Hur som helst så hade vi en trevlig kväll där vi hann prata med varann ordentligt... vanligtvis är vi så många när vi träffas. Vi bestämde att det här ska bli tradition, en vardagskväll i månaden ska vi träffas och äta och prata i lugn och ro.

Igår bjöd jag på Broccoli al Forno, en lasagne med broccoli istället för pasta... urgott tyckte alla! Tog ingen bild men ni får lita på att det var både vackert... och gott!

Broccoli al Forno för 6 personer
500-600 gr färsk broccoli skäres i buketter, stjälkarna i grova strimlor, som hastigt kokas 2 min i saltat vatten och sen får rinna av.

Köttfärssås
500 gr nötfärs smulstekes i olja tillsammans med 1 hackad gul lök och 3 finhackade vitlöksklyftor.
Tillsätt 500 gr krossade tomater, 2 dl rödvin (kan ersättas av buljong), 10 strimlade basilikablad, 1 tsk torkad timjan, en dutt honung och salt. Låt puttra under lock 30 min. Under tiden kokas béchamelsåsen.

Béchamelsås
Smält i kastrull 2,5 msk smör, vispa ner 2,5 msk vetemjöl och 5 dl mjölk. Vispa ofta så den inte bränns. Låt småkoka minst 5 min. Späd med mer mjölk om den blir för tjock. Smaka av med salt, svartpeppar och om man vill, riven muskot.

Riv 2 dl Parmesanost grovt.

Smörj en stor ugnsform och varva broccoli, köttfärssås, béchamelsås och parmesanost i två lager. Gratinera i 225 grader i ca 20 min.

Smaklig måltid!

Medan jag skrivit det här har ytterligare två rundlar försvunnit. Det fanns sju i asken igår... nu är det bara tre kvar...

17 kommentarer:

Ezter sa...

Låter gott!

Rosor och ruiner sa...

Oj, oj, svagheter har jag många...jag är svag för sötsaker överhuvud taget... choklad och smågodis...och min svaghet ligger väl mest i att jag inte nöjer mig med en eller två... har jag fått smak på det så är det svårt att sluta...
Och fikabröd! Vill du ha en bulle får du komma hit! ;)
Ditt recept måste provas! Jag är övertygad om att det var både gott och vackert! Vet bara inte hur barnen reagerar på all broccoli... åtminstone den en är väldigt kräsen och svårtrugad på sånt...
Kram Gunilla

Vardag och flärd sa...

Rundlarna ser så goda ut men jag kan inte äta choklad längre, blir så sjuk och det beror på att jag helt enkelt ätit för mycket. Nu är min svaghet chips - och det är ju inte bra.
Så härligt med en kväll med döttrarna, det behövs ibland. Jag ska ha en tjejhelg med mina flickor i november och det ska bli så skönt, visserligen är deras små barn med men det är också en njutning.
Ha det fint, vännen!
Kramar Eva

G:a Affären sa...

Samma last här, men det duger med nästan vilken choklad som helst.
Lasagne är inte heller så dumt! Och ditt recept ska jag spara för broccoli är allt bra gott det också.
Kul att vi träffas snart!

Kramar
Cia

Villa Ryttarängen sa...

Är det någon choklad med fyllning som jag gillar eller absolut inte kan motstå så är det Anton Bergs plommon i Madeira.. Åhh så smarrigt. Lasagne är också en av mina favoriter så tack för ditt recept. Kraaaam Pia

Meta sa...

Det där lät gott inte bara kakorna utan maten med. Det får väl bli nåt i kakväg på onsdag i Bagarstugan då. Jag har kryckor om du inte känner igen mig.Ska nog beställa ett bord åt oss.
Önskar dig ett fint slut på veckan
kram Meta

Huset bakom lindarna sa...

Mannen min älskar den chokladen men med smak av jordgubb. Jag står gärna över. Han brukar få en sådan ask till jul.
Lasagene är favorit här, men med smak av broccoli låter spännande.
Kram/Finas mammis

Anki sa...

Tack så jättemycket för både gott recept och mysigt tips om en mamma-dotter kväll (Eller mamma - döttrar & sonkväll i mitt fall) Det lät fint och viktigt tycker jag - att verkligen hinna prata ordentligt!

Ha en fin kväll!

Kram
Anki

Jord under naglarna sa...

Svagheter? Nej, inte en endaste en...

Eller jo kanske nån, jag är en riktig fikagumma som älskar bullar av olika slag! ;)

Eleonora sa...

Det här låter toppengott!!! Från Lasagnan till godiset. Trevligt att träffas utan makar och barn - bara ni flickor i familjen. Ha det gott alla och kramar från mig

Lena sa...

Älskar broccoli och älskar lasagne!
Måste vara en perfekt kombination.
Tack för receptet!
Kram Lena

Snäckskalsdalen. sa...

Det låter väldigt trevligt och mysigt och med god mat därtill. Älskar broccoli så kanske jag kan prova detta när vi får långhelgsgäster nästa helg!
Last, inte sötsaker här. Löjrom! Potatis. Så är det nog!
Agnetakram

Black Iris sa...

Man måste få förgylla vardagen med lite svagheter.. De där rundlarna har jag aldrig testat.
Bloggandet är allt bra för man får så många trevliga tips. Den där rätten ska jag absolut prova..

Kram Maidi

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så koselig det høres ut med mor datter kveld , det burde man ta seg tid til av og til . Anton Berg sin plomme i madeira er aller best , jeg også elsker den ! Lasagnen skal jeg prøve snart , den høres veldig god ut og med en ny spennende vri. God helg og klem !

Skaparglädje sa...

Tittar in för att önska dig en trevlig helg!

MårsArt sa...

Ja, vi har alla våra svagheter och det kan vi väl få ha. Cloetta kexchoklad är inte fel...
Låter spännande med förändringar i ditt liv...undrar om mina funderingar kommer att stämma?
Kram
Agneta

lisashus sa...

En av mina laster också! Favoriten är jordgubb/champagne, men de du visar duger också bra!

Vilken fin tradition att träffa döttrarna en vardag/månad!
Tack för fint recept! Den lasagnen verkar jättegod och ska absolut provas!
Kram
Lisa