16 januari 2017

Kunde inte hålla fingrarna i styr...


... fast jag vet att det är lite för tidigt! Två av de övervintrade pelargonerna var alldeles för stora och behövde förnyas. Dels vildpelargonen Fragrans här ovan...

Dålig bild, jag vet!
... dels Dr Westerlunds hälsoblomma Rosengeranium, också den en pelargonsort.


Så härligt att få lite jord under naglarna! Jag beskar mammorna rejält och fick många nya bebisplantor. Två skott petade jag ner i varje kruka med såjord, vattnade igenom ordentligt och så brukar jag lägga över genomskinlig plast ett tag. Jag ger dem en vattendusch under plasten emellanåt (när jag kommer ihåg det), för fukten är livgivande, speciellt för skott utan rötter. Sätt dem i ett fönster men skydda vid för stark sol. Vattna försiktigt första tiden, se bara till att de inte torkar ut helt. Förutom de båda ansade mammorna blev det en hel hoper nya, fem krukor vildingar och fem doktorer. Återkommer om hur många som klarar sig.


Jag blir helt lyrisk av den livgivande doften av jord och växtdelar, båda sorterna är ju dessutom doftpelargoner med så ljuvligt doftande blad. Mmm...

Mina övriga växter som behöver ny jord får vänta några veckor till. Nu har jag stillat värsta hungern...

En fin vecka önskar jag er.

8 kommentarer:

Felix sa...

Här har jag också snyggat till några pelargoner, men sticklingarna får vänta ett tag till.

Tack för boktipset i förra inlägget!

Januarihälsningar
Elisabet

Vardag och flärd sa...

Hoppas din sticklingar klarar sig, brukar inte ha problem med mina fast jag brukar vänta till slutet på månaden. Plastpåse över krukan är jättebra för rotningen har jag märkt.
Har läst tillbaka i din blogg och tackar för både boktips och ljusslingetips!
Ha en fin vecka!
Kramar Eva

Eva-Lotta sa...

Det här året måste jag verkligen köpa någon Pelargon. Har aldrig haft någon. Det är nog dags nu :)

Merja sa...

Härligt! Förstår känslan☺
Ha det fint!

Meta sa...

Ja men du visst är det svårt att l¨åta bli. Bar att få fart på skotten så blir de stora och fina i vår före de andra.
Ha det gott i veckan
Kram Meta

Erikslundsliv sa...

Mina pelargoner står i garaget än. Om några veckor tar jag in dem och vattnar dem och vips så kommer nya gröna blad från plantan som ser helt död ut först. Helt magiskt vilket trolleri!
Jag längtar men än får de vila lite till...
Vilken härlig Dr Westerlund du har, jättefin!
Ha en fin dag!
Kram, Ann

Lena sa...

De flesta kommer säkert att ta sig! Sticklingar från pelargoner brukar inte vara så kinkiga med vilken månad det är.... Roligt att kunna påbörja lite vårarbete!
Kram Lena

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ja det ble mange planter , får håpe at de klarer seg . Jeg er også så utålmodig med å plante og så ,det er så moro og gir håp. Fin ny uke til deg også ! Klem