5 januari 2017

Rosenkrans bland rosor



Under nyårshelgen, när rosorna fortfarande stod fina, lade jag radbandet som dekoration på min urgamla duk. En arveduk som jag är så förtjust i. Tillsammans med radbandet, eller rosenkransen som den också kallas, blev det ett vackert stilleben. Bönerna, som lästes medan man med pärlornas hjälp höll reda på antalet, kallas också så. Rosenkransen köpte mina föräldrar i Vatikanen under en semesterresa 1954. Vita rosor och en rosenkrans... sambandet tilltalar mig.

Jag önskar er en härlig trettonhelg. Må så gott!

9 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

Det tilltalar mig också - så himla vackert och vilket minne av dina föräldrar!!
Ha det så gott !
Kram/Isa

Ezter sa...

Väldigt fint och tilltalande!

Villa Ryttarängen sa...

Vad fint. Jag är glad att jag slipper be så mycket så jag måste ha ett radband eller rosenkrans men snyggt var det i alla fall. Kraaam Pia

Vardag och flärd sa...

Du är duktig på att sätta saker tillsammans så det blir fint och harmoniskt! En liknande duk har jag också men i blått. Ärvt den av min svärmor och duken är riktigt gammal.
Ha en fin trettonhelg, fina du!
Kramar Eva

lisashus sa...

Vilken fin sammankoppling och vilken vacker bild! Har själv en sådan rosenkrans, fast svart. Den köpte jag egentligen till min mormor när jag var i Israel 1973. Den hänger på mormorsporträttet på torpet! Fint med minnen och ditt minne är ju ännu äldre!
Duken är ljuvlig! Ha en fortsatt skön trettondag! Kram
Lisa

Unknown sa...

SÅ fint!! :-)

/Therese

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ja det ser pent ut og rosenkransen er jo så fin å se på og sikkert nyttig og. God søndag til deg ! Klem

House and Garden by Bia sa...

Det blev fint tillsammans !
Önskar dej en fin söndag och kommande vecka !
Kram bia

Blommiga Rutan sa...

Så fint. Och det finns ju inga mera värdefulla ägodelar än det som kommer från föräldrar, mor eller farföräldrar.1954, ja, det är några år sedan det... Inte så vanligt på den tiden att resa utomlands.
Tack för din kommentar hos mig. Förstår vad du menar, har också sett just detta, att julklapp efter julklapp rivs upp utan känsla för det som är i och utan att veta vem det kommer ifrån. Hemskt att se! Gudskelov så har det inte blivit så här med barnbarnen, eller barnen heller när de var små, som tur är!
Till barnen har vi tänkt så att en julklapp var, något lite större, tex docka, dockvagn, gunghäst osv. Och alltid en bok var. Så två paket. Alldeles lagom. Får se om det kommer fungera när de blir större också, men det tror jag, föräldrarna (barnen) är av samma åsikt, så det blir säkert bra.
Önskar dig en fin fortsättning på 2017.

Varma kramar Anncathrine

Ps. Längtar tills boken kommer.