24 februari 2017

När tv:n får bestämma


Jag har gjort en liten ommöblering i vardagsrummet. De flesta av oss som är inredningsintresserade suckar över att tv:n får bestämma hur vi ska möblera.


Tidigare hade jag tv:n på en låg bänk som nu kommer att hamna som blombänk på balkongen i sommar. Istället lyfte jag den till högre höjd ovanpå en av bokhyllorna. Det känns bra att få lyfta blicken i stället för att sänka den. Fast ändå tycker jag att den får ta för stor plats i rummet. Men inte vill jag vara utan Mandelmanns, Ernst eller Badhotellet! Inte heller den nya serien på ettan, Hotel Halcyon, ni missar väl inte den?


När man flyttar tv:n så är det ju tusen sladdar till alla apparater som följer med. Jag lyckades få ihop alltihop rätt men bara tack vare att jag fotade inkopplingarna före. Hur som helst så samlade jag rauter, sladdhärvor och skarvdosor i en gammal spånkorg. Modemet lutade jag bredvid korgen (...eller är det rautern?). Som lock lade jag på en lämpligt stor bok. Förmodligen finns det numera system som inte fordrar de här sladdhärvorna. Men jag är lite gammalmodig och är ingen som helst tekniknörd. Jag är glad bara det fungerar!


Redan fredag igen. Men vilken dag! Solen skiner från en blå himmel och det är minus sex nu på morgonen. Idag blir det en längre promenad... med broddar. Trodde jag inte skulle behöva dem mer men hej vad jag bedrog mig!

Hoppas ni har en lika fin dag.
Trevlig helg!

11 kommentarer:

Loppisälskare sa...

Visst är det så med TV-apparaten. Så bra du fick till det. Smart lösning med alla sladdar som ligger och dräller. Ska ta tag i det. och samma program gillas det här också.
Ha det fint!

Elzie sa...

Ja, nog vore det skönt om man bara kunde skjuta undan tv:n när man inte tittar. Den är inte rolig, trots att den blivit bara smalare och smalare. Men du har ju varit smart och lyckats få undan sladdar mm. Här är dom över hela rummet - tycker jag!
Här är det lurigt. Ibland är det bara vägar, sen regnar det lite och då är det genast glashalt igen. Så på och av med broddar.
Klart du ska vara stolt över din bok. Vet inte om jag skrivit det innan, vet i alla fall att jag TÄNKTE göra det. Sträckläste nästan din bok och den är så mysig. Lika bra som Cafét. Önskar bara att det fanns en fortsättning på den.
Hoppas du får en fin helg bland alla skidåkare.
Kram Elzie

HWIT BLOGG sa...

Ja himmel denna tv som ska ha hedersplatsen enligt mannen :) ja sen alla sladdar på det! Man dånar...
Fint du fick till det, en bra lösning!
Ha nu en skön kväll, alltid lika kul att kika in till dig!
Kram från Titti

Vardag och flärd sa...

Tycker att du har fått det bra med hyllan, tv:n är inte så dominant eftersom du har annat trevligt i hyllan. Det där md sladdar är inte kul men även det har du löst smart, jag har stoppat ner min sladdar i en stor blomkruka i väntan på att få en bättre lösning för både tv och sladdar.
Ser din fina "fjäderpinnemobil" på väggen! Ett pyssel som skulle vara fint att göra för lilla Julia och mig.
Har just börjat läsa en ny bok, Alla dessa hemligheter av Annika Estassy, verkar vara en feel-good men vill inte rekommendera den än eftersom jag läst så lite, bara ett tips.
Ha nu en riktigt trevlig helg!
Kramar Eva

Eva-Lotta sa...

Ännu värre där de tar upp en hel vägg med tv:n :) Trevlig helg!

annika sa...

Ja jisses vilken altarikon TV apparaten är. Tar mycket plats. Jag letar efter en möbel där jag kan stänga in skärmen bakom något vackert och slitet. Du har fått till en bra placering. Visst vill man se några program emellanåt 😊.
Alltid kul att klura ut hur man kan få till det efter behov och smak.
Kram
annika

lisashus sa...

Så jättefint det blev och så fiffigt att samla sladdarna i korgen!
Själv fick mängder med extra sladdar tack vare nya fibern. Kanske en lösning för mej också så jag tackar för tipset!
Ja, underbart väder men isande kalla vindar när jag klippte buskar på torpet idag.
Önskar det en fin fortsättning på helgen!
Kram
Lisa

Erikslundsliv sa...

Håller helt med om att det inte är alla teknikprylar man vill ha i fokus i sitt hem. Din lösning var ju fiffig och bra! Jag har gömt allt utom TVn i ett skåp som vi tog ett hål i på baksidan där sladdarna kan gå in från TVn.
Själva sladdarna har jag samlat i en bit tyg som jag sytt som en kanal. Det blev bra!
Ha en fin helg!
Kram, Ann

House and Garden by Bia sa...

jaa Tvn måste ju ha en bra plats i vardagsrummet !!
Fast det möbleras inte om så ofta hos oss...lite svårt...men annat flyttas stup i ett !!
Nu måste jag tillbaka till Mello...spännande!
Kram bia

MårsArt sa...

Visst är det så att tvn märks i rummet, men det är väl priset man får betala för att få tillgång till det man vill se. Alla sladdar går ner bakom tvbänken så de syns inte. Jag tittar också på Hotel Halcyon och Badhotellet! Gillar denna typ av serier. Här möbleras inte alls om så ofta. Möblerna har nog hamnat där de passar nu. Däremot ändrar jag "pyntet", gärna efter årstid.
Ha det så gott!
Kram
Agneta

Radka sa...

Oh, all that modern technology! It is the necessary "scar" in every living room. We all like to use it, but it doesn't look pretty and difficult to hide :-(
xx