11 februari 2018

En skönhet som heter... Iris

 

Den Någon jag träffade i fredags bedårade mig direkt! Hon har ett långt fint rasnamn men kommer att kallas Iris hos mig. För visst kommer hon att flytta hit om ett tag, har bara lite annat som är inbokat och som ska klaras av först.

Iris behöver ett hem där hon får vara ensamkatt. Hon är en ragdollhona på snart tre år, en av den vackraste katter jag mött. Och stötte på henne gjorde jag helt av en slump... mina kattplaner var tänkta ta form först till hösten. Jag vill se det som att det var meningen.

Efter att jag tvingats ta bort lilla Maja 2016 hade jag bestämt att aldrig ha en katt igen. Men min längtan efter en kompis att dela livet med har kommit smygande och, som sagt, till hösten skulle jag börja leta. Och en Helig Birma skulle jag ha efter att under många år charmats av bloggvännen Gunillas, Rosor och ruiner, sötnosar. Nu blev det en Ragdoll istället och jag tror den rasen kommer att passa mig bra.


Nu ska balkongen nätas igen, kattlådan hämtas från vinden, mat och sand hon är van vid handlas, försäkring övertas, klösträd inskaffas och den för katter giftiga gullrankan ges bort. Jag tror det blir många inlägg framöver om Iris... eller, jag är säker på det!

Ja, nu vet ni vem Någon är. Hon heter Iris och hon har redan lindat mig runt sin tass.

Må gott ni också och ha en fin dag!

17 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Åhhhh! Men hallå där så söt hon är. Jag kan inget om katter och har aldrig sett den rasen. Vad glad jag blir att du ändrat dig. Alltid roligt med en kompis i lägenheten. Kraaaaam Pia

Rosor och ruiner sa...

Är så glad för din skull, och för Iris med ;) Ni kommer få det fint tillsammans, det är jag övertygad om! Vad roligt att mina sötnosar har inspirerat dig ;) Och jag ser fram emot många inlägg med Iris framöver!!

Kram från din blogg- och kattvän ;)
Gunilla

House and Garden by Bia sa...

Åh så söt hon är ;))....vi har haft fyra katter (har bara en kvar ) och säger att aldrig mer djur eftersom vi reser så mycket, men jag älskar katter och har som sagt haft tre till, två siameser och en huskatt. Huskatten försvann i somras (förmodligen för att avsluta sitt liv, han var 18 år !!) och siameserna blev sjuka så dem måste vi tyvärr avliva (:...men vi har en röd tjockis kvar, hihi...snäll och mysig !
Hoppas ni skall trivas med varandra du och Iris....vår ena siames hette Siri ;))
Kram bia

Margareta sa...

Åhh,vilken skönhet du funnit.Det kommer att bli så bra för er båda.Det är något speciellt med katt.Ser fram emot många bilder och äventyr med Iris.
Och så bra det blev med ommöbleringen,du visade i förra inlägget.Du har så trevligt överallt.
Tänkte på nya boken.Jag har ju beställt,men det har inte kommit någon än.Du kanske håller på att skicka.Bara jag som är otålig.Men den som väntar på något gott....

Ha en riktigt bra vecka!
Kram Margareta

MirandaMaräng sa...

Men vilken liten sötnos. . . jag skulle också ha fallit pladask!!! Kommer hon från ett Katthem?
Älskar katter. . . min egen heter Felicia o är 11 år! :-)
Ni kommer säkert att trivas ihop du o Iris!
Ha en fin söndag!
Kram

lisashus sa...

Åååh, vilken ljuvlig fluffkisse! Så underbart vacker hon är! Jag förstod nästan att det var en fyrfoting du skulle dejta.
Så jätteroligt för dej! Åh, jag längtar också efter en kisse! Få se nu hur det går för dej, men du verkar ju ha helklart för dej med allt hon behöver och att näta in balkongen och allt det andra. Detta är väl dessutom en innekatt?

Så glad för din skull!
Kramar
Lisa

Vardag och flärd sa...

Så vacker Iris är! Grattis till henne! Hon är ju tre år så hon kommer nog inte att rasera hemmet för dig, hon ser riktigt lugn och fin ut. Så roligt när du får hem henne.
Ikväll ska jag börja läsa din bok!

Ha en fin vintervecka!
Kramar Eva

Vform sa...

Åååååh, förstår att den träffen träffade rakt i hjärtat! ♥

Eva-Lotta sa...

Ja, det är klart det var meningen! Nu längtar du väl att tiden ska gå. Bra att det gick att lösa att du kan vänta hämta hem henne!

Pernilla sa...

Så mysigt att förbereda inför inflytt. Den är gudomligt söt.
/P

September sa...

Vilken sötnos. Ni kommer säkert trivas tillsammans. Ragdoll är underbara!

Bettys beundran sa...

Din Maja sötnos som nu bor i katt himlen är så lik vår Pontus som också finns i katthimlen. Vad roligt att det blir ny katt i hemmet för visst är det något visst med katt. Lycka till

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ååå nææææh så koselig , og så utrolig nydelig Iris er !!! Jeg skjønner godt at du gleder deg ti å få henne i hus,og så heldig hun er som kommer til deg . Så godt å ha noe å glede seg til. Fin dag til deg ! Det er vel Alla hjertens dag i Sverige i dag vel ?! Klem

Merja sa...

Va KUL, du ska bli med katt igen! ....det är svårt att vara utan:)
En riktig skönhet ser hon ut att vara Iris!!
Lycka till!

Lena sa...

Ååååhhhh, helt underbar!!! Vilken skönhet! Ja, visst måste man ha en katt ;) Skulle aldrig klara mig utan! Ni kommer säkert att trivas tillsammans!
Kram Lena

Mycket annat & lite betong sa...

Åh, så fin hon är!
Så roligt att du får en sambo, trevligt att ha någon att prata med.
Visst var det så att det var meningen, det tror jag med.

Kram Agneta

Eleonora sa...

Nu har jag läst "bakifrån " å fått historien om Iris. Gratulerar igen. Ni kommer ATG få det fint ihop. Kram