20 oktober 2018

Att älska sin bokhylla


Jag älskar mina böcker och därmed min bokhylla. Numer har jag sorterat ur mängder av böcker och har bara kvar de jag tycker mest om. Men inte bara böcker har jag här.


Här finns min samling av glas som Åsa Brandt blåst. Några andra också, jag är svag för de unika och operfekta, de som bara finns i ett exemplar.


Likaså gamla böcker, fina askar och en och annan sten. Stenar är ju också operfekt unika.


Jag gör gärna små stilleben av min glassamling.


Min husgud i hyllan är Håkan Nessers. Älskar hans historier och berättarstil. Ja, jag vet... jag har sagt det så många gånger!


Inte många fler böcker får plats, sån tur att jag har vårt fina biblioteket bara fem minuter bort. Nu lånar jag nästan alla... utom när Nesser släpper en ny, då hänger jag på låset till bokhandeln!

Önskar er fina höstdagar... kanske i soffan med en bok?

7 kommentarer:

Paula sa...

Godmorgon, jag förstår att kissen berikar ditt liv, en katt ger en härlig atmosfär i ett hem. Jag var utan katt några år då vi hade förlorat flera katter i trafiken och jag inte orkade med flera förluster men när jag flyttade till ett lugnare område var det självklart att åter ha katt i huset., Hela din vackra bokhylla är ett konstverk ! Och man ser din kärlek till böcker och speciella ting tydligt! Läsning för mig sker överallt, vid köksbordet, i sängen, i fåtöljen och...på toa. hihi
Ha en härlig helg

Villa Ryttarängen sa...

Jag kan inte tänka mig ett liv utan en bokhylla full av fina böcker. Kraaam Pia

lisashus sa...

Så fint i din bokhylla med både vackert glas och böcker som talar till dej! Så viktigt med böcker man tycker om och ibland kan man ju läsa om dem. Bra att rensa ur också, det borde jag också göra här. Kanske november kan bli en månad för utrensning;så blir den trista månaden till något vettigt ändå.
Kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Det är så fint med massor av böcker som hos dig! Själv har jag rensat ur alla böcker jag inte tänkt läsa en gång till och lånar numera bara böcker av vänner eller köper på loppis. Jag läser mycket och gärna och när jag läst en bok lämnar jag den till min mamma och hon i sin tur till en svägerska....böckerna valsar runt.
Har nu bunkrat upp en laddning böcker från loppis för höstens "kura inne stunder" :-)
Ha det så bra!
Kram
Birgitta

Margareta sa...

Det är så trevligt att titta in hos dig. Jag gör det regelbundet,även om kommentarer uteblir. Jag tänker jag ska skriva nån rad,men det kan lätt stanna i tanken.
Din ljuva Iris med de blå ögonen är ju en riktig skönhet.
Ser fram mot din nya bok förstås.
Mina syskonstjärnor påminner om dig varje gång jag är i verandan.Den stora har en blomstängel nu.Båda två har tagit sig fint. De växter som har en historia är ju så värdefulla.
Här pågår höstarbetet för fullt.Jag gör som växterna,väntar på lite vintervila.Det känns alltid skönt när man tagit hand om det som ska upp och in och lugnet lägrar sig.Men än finns det en del att göra därute.
Önskar dig en fortsatt fin höst!
Kram Margareta

Agneta Tellander sa...

Härligt med böcker. Läste en fin bok förra veckan "konsten att hålla sig flytande". Mycket speciell men fin bok. Alltid härligt med litet stilleben att fästa blicken på du gör det så fint!
Ska till Stockholm några dagar. Vännineroligheter planerade på fredag. Morrisutställning på Millesgården bl.a.
Middag hos gamla vänner i Solna på lördag och sist men inte minst, några dagar med mina 3 små tjejer i Mälarhöjden.
Höstlov, så det blir kul att få rå om dem några dagar.
Ha det fint i höstsolen, ska ge mig ut på en höstpromenad. Mössa på idag.
Kram

Isas Trädgård sa...

Åhh - såg att du hade "Stekta gröna tomater" i din bokhylla. Har aldrig läst boken men jag älskade filmen och såg den flera ggr. Härligt med bokhylla och din är jättefin med alla vackra samlingarna. Mina är fullproppade fast jag rensat flera ggr under livets olika faser - på något konstigt vandrar det alltid in fler böcker.
Ha det så gott !
Kram/Isa