16 oktober 2019

Konsten att hålla sig flytande och min vita verbena


Jag vill tipsa om en underbart varm och lågmäld roman som i stora drag handlar om att aldrig ge upp det man tror på. Konsten att hålla sig flytande av Libby Page är en fin berättelse om nyvunnen vänskap, kärlek till en utomhusbassäng och att våga ifrågasätta och strida för det som har betydelse för många. Så här beskrivs boken på baksidan:

Rosemary är åttiosex år och har hela sitt liv bott i Brixton. Det har varit ett fint liv, men nu börjar saker och ting förändras. Biblioteket där hon arbetade har stängts, den lilla mataffären har blivit en trendig bar och framförallt har hon blivit ensam efter att hennes älskade make gått bort.

Kate är nyinflyttad och har fått arbete på lokaltidningen, det är inte riktigt den journalistkarriär hon drömde om. Men när den omtyckta utomhusbassängen hotas av nedläggning får hon en riktig story att lyfta fram. 

Det har varit trivsamt och stundtals igenkännande att få träffa Rosemary, Kate och alla deras vänner.

Så kan jag inte låta bli att visa den enda nu återstående växten på balkongen.


Den jag tjatat om så många gånger, min fantastiska vita verbena som varit rikblommande ända sen jag köpte den i maj. Än så länge har den klarat frosten och lever nu på lånad tid. Det är ju ändå den 16 oktober idag!

Önskar er en fin läsupplevelse och sköna oktoberdagar.

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Hört om denna bok med att den ska vara bra.
Din verbena är helt fantastik som blommar ännu.
Kram Carin

lisashus sa...

Verkar vara en härlig bok med mycket igenkänning. Tackar för tipset!
Din Verbena är verkligen något alldeles extra! Otroligt! Hoppas att plusgraderna håller i sej lite till, även om det är lite träskartat väder just nu. Mörkt och disigt! Men det gäller ju att hålla sej flytande ändå.
Kramar
Lisa

Vit Hortensia sa...

Din vita verbena är verkligen så frodig och vacker! Jag hade en i växthuset förra året och den klarade sig en bra bit in i november innan kylan gjorde slut på den.
Nu är det "krypauppifåtöljenochläsabok" väder. Grått, regntungt och kulet, perfekt att mysa inne med en bra bok!
Mysiga höstdagar önskar jag dig!
Kram Birgitta

Annica sa...

Tack för boktipset, låter som en bok för mej.
Men gudars vad fint verbenan blommar! UNDERBART!

Kram i höstrusket
Annica