7 juni 2020

Ett grönt frågetecken


Jag har alldeles för lätt att tycka synd om de där utplockade halvvissna kraftigt prisnedsatta krukväxterna som står där i ett hörn av blomsteraffären och ber om ursäkt. Så var det i vintras när jag förbarmade mig över en stackarsväxt som höll på att ge upp. Minns inte om jag då fick reda på vad den heter.


Nu har den växt till sig och breder ut sig och tar plats. Jag har försökt via nätet få fram vad det är för sort utan resultat... någon av er vet säkert vad den heter.


Fin och frodig är den hur som helst. Tänk vad lite vård och kärlek kan göra!

Med hopp om svar önskar jag alla en fin dag.

8 kommentarer:

lisashus sa...

Vilken fin blomma det blev av den! Jag tror att jag en gång har haft en sån, men minns inte namnet nu - kanske någon sorts fikus? Hoppas att du får svar här.
Den pryder verkligen sin plats och vilket fint växtsätt den har!
Kramar
Lisa

Eva-Lotta sa...

Känner igen den men vet inte namnet.

MårsArt sa...

Ser ut som en Filodendron. Jag hade såna i flera år. Tåliga, som även jag, utan gröna fingrar, klarade... Kärlek i lagom dos, mår allt och alla bra av...
Hoppas att du har det bra i dessa Coronatider!
Kram
Agneta

Vit Hortensia sa...

Jadu.....precis det där var ett gissel för mig då jag jobbade som florist. Det fanns ju alltid en massa växter i affären att rädda som inte längre var säljbara och djungeln hemma växte :-D
Så fin din växt är! Jag tror att det är en Filodendron Selloum Bipinnatifidum. Just det där Bipinnatifidum tyckte jag var så roligt att säga när jag gick på blomsterskolan och skulle lära mid de latinska namnen på våra vanligaste krukväxter :-D
Så mysigt det ser ut i din hörna med korgstolarna och den runda mattan. Där passar växten väldigt bra!
Ha en fin dag! Kram Birgitta

HWIT BLOGG sa...

Känner igen det där tänket :) Man den där blomman stormtrivs hos dig även om jag inte vet namnet på den...
Ha en fortsatt fin vecka nu!
Kram Titti

Mamma C sa...

Du har lyckats bra att ta hand om den.
Kram Carin

Bettys beundran sa...

Fint att blomman kom till dig och fick lite kärlek och omvårdnad. Kul uppdrag att skissa på en trädgård. Mitt råd är att plantera mycket och tätt då slipper man ogräsrens och något blommar alltid. Min lilla trädgård har nu bara en pytteliten gräsmatta, den ska kanske bort denna sommar. Tycker gräsmattor är överskattat om de inte är stora med gräs och inte mossa m.m.

Rosor och ruiner sa...

Ja nu ser det inte ut som en "stackarsväxt" i alla fall, vilken tur de har som hamnar hos dig! Kan tyvärr inte hjälpa dig med vad den heter, men du verkar ju ha fått svar här ovan! Fin är den i alla fall!
Kram Gunilla