16 april 2021

Grillsäsongen har börjat


I onsdags startade jag grillsäsongen. Eftersom jag har balkong så får jag inte använda traditionell grill. Jag var ytterst tveksam hur bra det skulle bli att grilla på en elgrill när jag köpte en sån förra året. Satsade på en bordsgrill som verkade vettig till bra pris på Clas Ohlson.


Den förvånade mig med ett toppenresultat. Har använt den oväntat mycket. Dessutom är den enkel att göra ren efteråt, delarna går att ta isär, ett stort plus. Den osar inte tack vare tråget som man fyller med vatten, och som sitter under hällen, där fettet kan droppa ner. Jag har min grill på spisen under fläkten. Såklart man inte kan ha någon platta igång men det behöver man ju inte när man lägger allt på grillen.

Jag gör det enkelt, penslar allt med lite olivolja och kryddar köttet, eller vad man nu väljer istället, med grillkrydda. Inget mer behövs. Lite salt på sparrisen i det här fallet.


Har ni provat att grilla halverad purjo? Så himla gott! Och så kör jag med min bästa kalla sås (creme fraiche, majonnäs, salladskrydda och vitlök efter smak), som förhöjer rätten ytterligare. Mums!

Min grill har tydligen utgått ur sortimentet. Så synd. Den kanske var för enkel och bra? 

Tack Eva-Lotta och Annelie, grillen finns tydligen här... på Jula! Och när jag tänker efter var det kanske rentav där jag köpte den också? Minnet... hm.

Önskar alla, med eller utan grillplaner, en solig helg.

9 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Grillat är gott. Vilken liten fiffig grill du har. Här är det klotgrill med kol som gäller men så bor vi på landet också. Ha en härlig solig fredag! Kraaam Pia

Eva-Lotta sa...

Jag har tjatat mig blå om en elgrill. Vi hade en för jättelängesen, har inte ätit så gott grillat sen dess!
Ha en bra fredag!

Anonym sa...

Fast varumärket Menuett, låter som Jula för mig? men jag kan ha fel, tack för en mysig blogg/Trevlig helg Annelie

Mamma C sa...

Vi ska grilla här idag så tack för tipset med purjon.
Vilken bra och behändig grill du hittat.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Åh så gott det där ser ut! Längtar efter grillsäsong, men tyvärr inget grillat här idag. Får njuta av dina bilder :-) Ha en härlig fredag! KRAM
Birgitta

Rosor och ruiner sa...

En sån kanske jag borde skaffa mig. Jag grillar ju aldrig nuförtiden, ja vi var inga storgrillare förut heller, men det är ju gott nångång! Tack för tips! Och tack för tips om grapefruktkniv på nätet, jag googlade direkt och hittade! Att jag inte tänkt på det förut, skämskudde fram! Har bara tittat i fysiska affärer ;)
Trevlig helg!

Kram Gunilla

MirandaMaräng sa...

Ser smarrigt och gott ut! I min förening är det förbud att grilla på balkonger och uteplatser. . . vi får använda utvalda grillplatser nere vid Mälaren istället!
Ha en fin och solig helg!
Kram

HWIT BLOGG sa...

Jamen så härligt att kunna grilla på balkongen! Ska testa att grilla purjo, bra tips :) Ja alla bra saker utgår märkligt nog...för bra och billiga kanske? Nåja, önskar dig en skön lördag!
Kram från Titti

lisashus sa...

Så härligt med grillsäsong igen och att du kan grilla hemma i köket! Vilken smart grill du hittade och tackar för tipset!
Det mesta går ju att grilla när det gäller grönsaker etc. Din grillbricka ser otroligt god och aptitlig ut.
Själv har jag ju vanlig grill på torpet, men så bra att kunna grilla hemma i sitt kök.

Ha en fortsatt skön helg!
Kramar
Lisa