14 juni 2021

Finns det nåt godare?


Jag är matglad och tycker om nästan all mat. En av mina godaste anrättningar är kronärtskocka. Det åt jag i lördags. Tillbehören kan variera efter vad som finns hemma.

Nu fanns ett gott bröd, lite räkor...

... en såsklick av majonnäs, creme fraiche, vitlök att doppa bladen i. Så lite salt, ett par droppar citron... och ett glas av mitt absoluta sommarvin, Leva rosé. Mums säger jag bara! Finns det nåt godare? Inte just då i alla fall. Här är brödreceptet om ni blir sugna att baka.

Glad ny junivecka önskar jag er.

4 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Jag måste smaka kronärtskocka någon gång!
Vad gott det lät!

Mamma C sa...

Åhhh, jag älskar kronärtskocka men gubben tycker det är för pilligt och knappt något att kämpa för. När det är så lite på varje blad.
Men nu ska vi tamejtusan ha det någon dag.
Ha en bra ny vecka.
Kram Carin

lisashus sa...

Vilken läcker sommarmat och dryck också. Ja, kronärtskockan är verkligen en läckerhet som heter duga och med lämpliga tillbehör blir det ju en hel rätt! Vilka godsaker!
Bra förslag! Ska genast köpa hem och ta efter! Tack för tipset!
Kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Så fint du har dukat! Ser verkligen somrigt ut och så där enkelt och gott med en massa småplock. Jättelänge sedan jag kokade och åt kronärtskocka, men får ofta lust att köpa dem bara för att de är så vackra att lägga som dekoration på ett fat :-) Vi köpte Levas vita vin alldeles nyligen, men deras rosé har jag aldrig smakat. Måste prova!
Kram till dig!
Birgitta