28 september 2021

Septemberbalkongen


Nu är balkongväxtligheten på slutspurten. Skräpig värre efter alla vildvinsbladen som singlar ner. Först tänkte jag sopa och snygga till innan jag fotade. Men sen bestämde jag mig för att visa den precis som den är idag, den 27 september.

Nu är den finast inifrån köket, genom balkongdörren. Pelargonerna fortsätter blomma som om de måste skynda sig innan det är för sent. Och den med hökögon ser att jag inte plockat bort vissna blommor.

Majsen från de sådda popcornkärnorna fortsätter också att växa. Den tycker jag om och tänker så nästa år igen. Iris tycker också om den och betar av den som synes.

Vildvinet tunnas ur från dag till dag. Nu har bären blivit större och de kommer nog att sitta kvar även när alla bladen dalat. Önskar att bladen blir rödare innan de fälls.


Ännu finns blommor kvar på hängpelargonen om än inte så frodiga längre.

Jag kan ärligt erkänna att jag är ganska trött på balkongen nu. Visserligen satt jag där en stund i solen och läste i söndags. Men nu när säsongen går mot sitt slut är det liksom slut på det roliga. Jag vill hellre gå på promenad i det vackra vädret och så gå in och tända ljus, dricka kaffe och mysa. Allt har sin tid, det är visst och sant!

Det gamla olivträdet har stått på undantag hela sommaren och har inte växt märkbart. Snart får det komma in men jag undrar om det inte har gjort sitt? Trodde det skulle komma igen efter beskärningen. Verkar ha tappat sugen. Jag är tacksam för de fantastiska 25 åren vi fått tillsammans. Men jag ger inte upp... man vet aldrig.


I övrigt har svartögat, som ju varit heeelt fantastiskt, börjat ta ett steg tillbaka. Kanske jag inte vattnat så mycket som det behövt? Det blommar fortfarande men sparsamt, det märks att det börjar tröttna. Jag också. Snart vill jag rensa spaljéer och kattnät och få in ljus i köket igen.

Som sagt... allt har sin tid.

6 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Jag tycker den ser lika fin ut än. Tror du verkligen olivträdet gett upp? Det är ju grönt än, så då är där liv iaf! God tisdag!

Mamma C sa...

Visst är det så att var tid har sin lilla charm.
Släng inte olivträdet det ser grönt och fint ut.
Kram Carin

lisashus sa...

Ja, allt har verkligen sin tid och precis som du, tröttnar jag också på allt överblommat och lite skräpigt. Det har ju sin tjusning att få städa undan och göra klart för en ny årstid. Så känns det.
Du har i alla fall en heeeelt fantastisk balkong, även om det kanske är först nu som du kan njuta av att sitta där, eftersom det blir för varmt på själva sommaren. Vilka fantastiska klängväxter du har och som blommar fortfarande.
Ser att majsen verkligen vuxit till sej och så kul att Iris gillar den också.
Kramar
Lisa

Rosor och ruiner sa...

Ja, allt har sin tid! Och nu är sköna promenader o innemys-tid!
Kram Gunilla

Maggan sa...

Vad mysigt du verkar ha det på din balkong men du har helt rätt allt har sin tid och nu på hösten så är det ganska så härligt med promenader .Ha det gott/Margareta

Vit Hortensia sa...

Precis så känner jag med vår trädgård, att jag ser fram emot att tömma det sommarblommande, tömma växthuset och vinterpynta verandan. Nu sitter vi inte ute längre utan myser inne som du :-) Kram!
Birgitta