3 oktober 2022

En bladbåge över bordet


Den enda långa grenen från den Japanska lönnen Atropurpureum som står på tillväxt på balkongen har jag knipsat av och satt i vas. Man tager vad man haver och jag tycker det blev fint med en bladbåge över bordet.

Enligt Viktoria Skoglund ska lönnen kunna övervintras på balkong med bubbelplast runt krukan. Visserligen ska man inte beskära den nu men med en gren på över metern gör jag det ändå.


Bladen blev inte röda som jag trodde. Kanske de inte hann, måste nog bli kallare först. 


Ser allmänt stackars ut! Men vi litar på Viktoria, både jag och lönnen.

I förra inlägget lät det som jag inte gillar oktober alls. Det gör jag! Men jag gillar november än mer för den innehåller första advent. Och det är en tid jag alltid har längtat till.

Kram på er!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Så dekorativt det blev! Önskar dig en fin vecka! Eval8

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Cette branche d'érable est très décorative, très zen !
J'aime beaucoup les érables et leurs couleurs d'automne.

Bonne semaine
Kram Hélène

Mamma C sa...

Blev vackert med kvisten på bordet.
Ha en bra ny vecka.
Kram Carin

lisashus sa...

Mycket dekorativ kvist blev det och det gjorde säkert ingen skada på lönnen. Det är ju fantastiskt att kunna övervintra en lönn på balkongen och den ser ju ut att må utmärkt.
Idag blir det en fin dag, hoppas den blir det hos dej också!
Kramar
Lisa

Vit Hortensia sa...

Vad är det han säger, han Ernst? "I det enkla bor det vackra" är det väl?......precis så är det med din vas och lönnkvist :-) Så håller vi tummarna för att bubbelplast skyddar rötterna så lönnen kan växa vidare nästa år!
Ha en fin oktoberdag! Kramar
Birgitta