17 mars 2023

Apelsin- och fetaostsallad


Igår droppade det från taken, himlen var knallblå och det var några grader varmt. Jag preimiärsatt på balkongen och lapade sol en stund. Helt underbart! Blev sugen på sallad och efter en kik i kylskåpet så blev det en sallad med fetaost och apelsin. Köper inte gärna tomater den här tiden, dels är de inte så goda, dels alldeles för dyra. Förresten... nu kollar jag priserna noga och ersätter där det går. Hur ska det bli?

Men min improviserade lunch intogs inomhus, lite för ostädat på balkongen än. Faktiskt var det gott med de söta apelsinbitarna tillsammans med den salta fetaosten. Det går att trolla fram mycket av det man har. De rostade painrichebitarna blev pricken över i. Mums!

Jag är frisk igen, eller nästan. Men lusten har återkommit och jag tog en promenad innan jag satte mig på balkongen. Solen är så välgörande såhär på vårvintern. För än är det vinter kvar. Nu över helgen går Svenska skidspelen på Lugnet. Sen får våren vara här!

God helg och tack för kryapådig-hälsningarna!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så skönt att du mår bra igen. Trevlig helg!

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Hej Eva-Mari,
Det är bra att din förkylning är borta. Ja, en solstråle - som börjar värma upp mer - är bra för hälsan och framför allt för moralen!
Inget är bättre än en god sallad med produkter som du har i kylskåpet. Jag köper inte tomater förrän de är i säsong. Tomater från växthus smakar inte bra och de är inte miljövänliga (detta är bara min åsikt).
Ha en trevlig helg.

Kram
Hélène
ps : Jag hoppas att min översatta kommentar är begriplig.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Mamma C sa...

Så härligt att du är frisk igen.
Dun sallad så mycket god och fräsch ut.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

lisashus sa...

Den salladen ser verkligen god ut och apelsin är underskattat i sallader! Så friskt och gott!
Vintern är kvar här också med både kyla och snö. Härligt att kunna sitta på balkongen i solen och känna att den ändå värmer.
Mulet och blåsigt här idag, så det blir inomhus.
Härligt att du mår bättre!
Fin fredag och helg till dej!
Kram
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Skönt att du mår bättre! Åhh så god den där salladen ser ut, det ska jag testa...ja man får trolla med maten nu med dessa matpriser. Tomater får man odla själv i sommar, gurka och paprika också!
Ha en fin kommande vecka nu!
Kram från Titti