15 april 2024

Sådder och vattendelare


Nu har svartögat som jag sådde i mars växt till sig och ska få flytta hemifrån. Jatack, sa döttrarna. Och skönt var det för jag har bara köksfönstret att förodla i. Nu har jag sått andra frön...

... nämligen Linnétagetes. Tänkte sätta ut dem i en rabatt utanför samlingssalen jag tagit mig för att få reson på och så vill jag ha ett gäng i min pallkrage också. Tagetes är ju en riktig vattendelare. Tantblomma tycker somliga. Men hallå... var inte dahlian också en tantblomma för några år sen? Just det. Och se bara hur poppis den är nu. Men jag tror tagetesen är på frammarsch. Jag har i alla fall alltid tyckt om dem, se bara. 

Varsågod, jag bjuder på en gammal bild från min lämnade trädgård. Här har jag också andra tagetessorter, den ena är en kryddtagetes den andra två minns jag inte namnet på. Det är alltså den högre rostorange som är Linnétagetes. Väver sig in så fint bland andra växter.

På tal om vattendelare så måste jag visa vad jag hade på tallriken häromdagen.

Fiskbullar i hummersås med kokt potatis. Så gott! Hittade en övergiven påsköl i kylen som blev pricken över i. Har förstått att fiskbullar, liksom russin och koriander är riktiga vattendelare. Jag gillar dem alla. 

Jaha det är ny vecka igen och som vanligt så hinner jag inte med. Kalasdag för dotter Lisa på tisdag och hon ska bjuda på Italiensk smörgåstårta har jag hört. Låter gott.

Önskar er alla en fin vecka.

7 kommentarer:

lisashus sa...

Vilka ståtliga sådder du har och vilken lycka för döttrarna!
Ja, det verkar gå mode även i blommor. Tagetes har verkligen varit en "tantblomma", men så många olika varianter det finns och din bild är verkligen ljuvlig.
Säkert får du ordning på rabatten som du planerar. Så spännande!
Fiskbullar - inte fy skam och så smidigt att ta till.
Önskar dej en härlig vecka med kalas och allt!
Kram
Lisa

Monika sa...

Tagetes av olika sorter har jag alltid gillat. Beror nog på att min pappa alltid sådde sådana. Han sådde också alltid Mangold och det gillar jag också mycket. Däremot gillade han inte fiskbullar så det serverades aldrig i mitt barndomshem och inte i mitt heller.
Kram

Mamma C sa...

Visst går det mode i blommor med. Tagetes är inte min favoritblomma men jag gillar de som är lite högre. Som den som du visade på din bild.
Fiskbullar gillar gubben och även sonen. Men vi övriga i familjen tog gärna något annat då.
Ha en fortsatt fin måndag.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Jag gillar både tagetes, russin, koriander och fiskbullar :-) Vi planterade en låg rödbrun tagetes i yngsta sonens balkonglådor tillsammans med grön njurvinda för två år sedan och förra sommaren ville han ha likadana "tagliateller" (hans ord för tagetes) för han tyckte de var både fina, rikblommande och lätta att sköta om.....och han är verkligen ingen tant :-) Jag tycker bäst om den lite högre ljust ljust gula stora tagetesen, men de måste stå någonstans där mördarsniglarna inte kommer åt dem för de marodörerna älskar tagetes. Det blir knappt ett skaft kvar om de får kalasa på dem.
Fiskbullar i hummersås har jag faktiskt inte ätit på många år, men det är ju egentligen helt perfekt att ha en burk hemma att ta till när man inte orkar laga mat från grunden.
Vilka fina plantor av svartöga! Förstår att döttrarna tackade ja till dem :-)
Kram till dig!
Birgitta

Rosor och ruiner sa...

Ja, det var några vattendelare du bjuder på idag... ;) Jag är med dig vad gäller russin, jag älskar russin i bullar och kakor och som de är, har dem alltid på min chiapudding när jag äter det, russin och apelsin oftast. Och i musli är det ett måste. Men de övriga, där tycker vi tyvärr inte lika... ;) Koriander smakar diskmedel, fiskbullar smakar... inte gott, och tagetes har jag ännu inte fått upp ögonen för, men så är jag inte så överförtjust i just gula och orange blommor så det är nog det, själva formen har jag inte något emot.

Kram Gunilla

Villa Ryttarängen sa...

Här har du en som älskar tagetes i alla de former och färger. Ett måste varje säsong. Sen är fiskbullar i hummersås väääldigt gott. Jag åt sådana kalla under min första graviditet. Fniss! Russin i bröd och bullar går jättebra men koriander är inte min smak. Men jag äter om jag blir bjuden. Dina svartögon var riktigt frodiga och fina. Mina är på gång. Kraaam Pia

Isas Trädgård sa...

Älskar Linnétagetesen och har saknat den efter att ha haft den i trädgården i flera år. Tror jag fick fröer av dig vid något tillfälle. Nu har jag sått den igen för den är mäktig när man sätter ihop flera plantor som på din fina bild.
Tack för tipset om fiskbullar i hummersås - det var länge sedan jag åt det, så gott !
Så frodiga och fina svartöga !!
Ha det så gott !
Kram/Isa