3 juli 2024

Flöde... konstutställning i Galleri Ladan, Leksand

Gosse med rosenhätta av Ann-Ki Jones, hälsade oss besökare välkomna när vi klev in i Galleri Ladans konstutställning på Åkerö i Leksand. Och gav oss direkt en association av Näcken.

Att besöka utställningen har blivit tradition och en av sommarens höjdpunkter. I måndags åkte vi dit, ett gäng utsocknes... och hänfördes som vanligt. Årets utställare är Ann-Ki Jones, Eva Holmberg, Manne Dahlstedt och Mats Svensson. Här kommer ett urval med deras tolkningar av årets tema: Flöde.


Tankevågor. Och jag blev som vanligt fångad och såg genast en av dessa fyra sitta på min tavelvägg i vardagsrummet. Gissa vem jag föll för? Svar längre ner. Som av en händelse köpte jag ju Tankeruta av Ann-Ki för tre år sen. 


Omlopp, av Manne Dahlstedt. Vi lade in en massa egna tolkningar och såg olika scenarier i verket.


Fragilt flöde, fyra små frihandsbroderier på papper gjorde jag mig också olika tolkningar om...


... som den översta tavlan. En bro över till andra sidan?                                    Ann-Ki Jones


Solsnurr? Eller labyrint?                                                                                         Ann-Ki Jones


Fler än jag fotade. I förgrunden Ammaklänning. Av spetstyg med virkade tuttar.   Ann-Ki Jones


En hel vägg med Simma lugnt av Manne Dahlstedt.

Spiral, på ärgad kopparplåt av samma konstnär.                                             Manne Dahlstedt


I förgrunden Blodmåne av Ann-Ki Jones. Lätt att förstå vad som åsyftas. Och flödet som beundras på golvet...


... är Pölar i stengods med blå och gröna glasinslag i glasyren.


Här ett utsnitt av Syndafloden, garn- och trasbroderi på papper.                       Ann-Ki Jones


Kapprodd och ovanför svävar Blue moon.                                                              Ann-Ki Jones


Installationen inspirerad av Leksands kyrkbåtar. 


Så gulliga kyrkbåtsroddare!                                                                                  Ann-Ki Jones


Och här sitter hon, Kapproddens skapare, Ann-Ki Jones. Finns på Instagram @jonesannki



Tänk att ni hade rätt! Den orange Tankevågen kunde jag inte motstå.


Solregn, en knuten flossamatta av Manne Dahlstedt.


Sista bilden, Vansbro. Go with the flow!                                                             Ann-Ki Jones

Ja det var bilderna jag hade i min kamera. Fler verk fanns såklart och inte minst i lokalen bredvid där Mats Svensson ställde ut sina svartvita fotografier. Gjorda i spännande ny teknik och så fascinerande att jag glömde fota! Och Eva Holmberg hade mycket mer keramikalster med, som tyvärr inte kom med på bild.


Utställningen pågår tom 13 juli. Har ni möjlighet, se den!

Tack Ann-Ki och Mats för guidningarna!

3 kommentarer:

lisashus sa...

Vilken spännande utställning och vilken härlig blandning.
Kul att du delade med dej!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Så fin konst. Jag fastnade för Omlopp!
God onsdag! Eval8

Mamma C sa...

Många fina konstverk på den utställningen.
Tack för vi fick en rundvandring med.
Ha en bra onsdag.
Kram Carin