22 oktober 2024

Medan jag väntar...

... bakar jag tekakor. Emellanåt får jag sug efter dessa godingar. Egentligen är de alldeles för goda!

Är rastlös så här i väntans tider och letar lagom aktiviteter. Kan ju vara bra att ha i frysen sen när jag är hemma igen efter sjukhusvistelsen. För då kanske jag inte har så mycket lust att baka. Eller göra nånting annat heller. Nu räknar jag dagarna och håller mig ifrån folk så jag inte drar på mig en förkylning. 

Här kommer receptet ifall ni har lust.

Tekakor – goda som bara den
Ca  24 st

50 g jäst
5 dl fingervarm mjölk
3 msk honung
1 äggula
11 dl vetemjöl
2 dl havregryn
200 g rumsvarmt smör
1 tsk salt

Lös upp jästen i lite av mjölken och blanda sen allt utom smöret, som klickas i undan för undan. Arbeta degen ordentligt och jäs minst 45 min.
Knåda, dela i två delar, gör rullar och skär ca 24 bitar som klappas ut till tunna rundlar, naggas och läggs på bakpappersklädd plåt. Jäs 45 min och sätt ugnen på 250 grader under tiden.
Innan tekakorna sätts in kastas lite vatten i ugnen inför varje plåt. Grädda ca 8 min. Låt svalna under duk.

Mums! Ha det gott.

4 kommentarer:

Hallon o Blåbär sa...

Förstår att det är nedräkning nu. Verkligen bra att ha i frysen när du kommer hem. Tack för receptet och de ser väldigt goda ut.
Kram Carin

lisashus sa...

Kan tänka mej att du har nedräkning nu och så klokt att förbereda lite att ha i frysen. Tekakorna ser verkligen jättegoda ut och jag tackar för receptet.
Kramar
Lisa

villaryttarängen sa...

Vilken bra tanke. Jag hade planer på att baka i morgon så det receptet kom alldeles precis i rättan tid. Ser verkligen goda ut. Kraaam Pia

Anonym sa...

Smart tänkt! Bra att vara förberedd! Eval8