12 mars 2016

Gamla saker med själ... och ett tips



Ni som följt mig länge på bloggen känner till min svaghet för gamla själfulla saker. Mycket har jag på grund av min flytt till lägenheten i stan fått göra mig av med men vissa saker har jag kvar. Som den här pallen. Om jag lyssnat bättre på mor när hon berättade var den kom ifrån så hade jag inte behövt bara tro. Men nu tror jag att det är den pall som min morfars mor Carolina satt på när hon mjölkade korna. Under den avskavda grå färgen anar man att den varit röd tidigare. När och vem som målat om den vet jag inte. Och nog är det konstigt att den oansenliga pallen med sina spretande ben fick vara kvar när så mycket slängdes efter att morfars barndomshem i Dalvik sålts.


Hisnande är tanken. Och jag väljer att tro att den använts precis så. Jag är så glad över att den hamnat hos mig. Den lilla hästen är ett loppisfynd från förr. Precis den röda färgen har pallen haft tidigare. 

Häromkvällen såg jag The Danish Girl. Jag säger bara... se den! En så otroligt gripande och fantastisk vacker film, på alla sätt. Inte ett dugg konstigt att Alicia Vikander fick en Oscar för bästa biroll. Ett tips... medtag näsduk. Jag kan inte sluta tänka på den...

Ha en solig fortsättning på helgen alla vänner!

16 kommentarer:

Meta sa...

Det är verkligen själ i de gala sakerna tänk om de kunde berätta själva sin historia.
Söt hemgjord häst också.
Ha nu en skön och hoppas jag solig dag
Kram Meta

lisashus sa...

Så härligt det är med gamla saker med känd historia, och att den helst anknyter till en själv! Så berikande på något sätt, när saker får nya betydelser och status. Som en gammal mjölkpall! Att den blivit kvar är ju fantastiskt! Den gamla hästen är också så fin i formen, och långt ifrån de fabrikstillverkade som säljs som dalahästar!

Hoppas att du också har en solig och fin dag!
Kramar
Lisa

Ezter sa...

Det är roligt att veta prylarnas historia!

Snäckskalsdalen. sa...

Sådana gamla ting är väl det finaste man kan ha! Jag tycker om sådana och hade en morfar och en mamma som var galna i gamla saker och dom vårdade dom verkligen. Några saker finns kvar, men en del har kommit bort. Men din mjölkpall, för det tror jag också att det är, är ju för fin! Och med den fina hästen på blir det perfekt! Sådana där små stilleben som man kan titta på och bara bli lugn.
Tack (igen) för rekommendationen av filmen, jag håller utkik när den kommer den här vägen, vi ligger lite risigt till när det gäller repertoaren på biografen ganska långt härifrån, men dom är duktiga på att få hit filmer och det är trevligt. Kul när man bor på landsbygden att det funkar!
Kramar

Rosor och ruiner sa...

Åh.jag har verkligen tänkt se den, nu blev jag ännu mer sugen, måste få till det nu i veckan tror jag.
Sån fin pall! Förstår att du är fäst vid den, och visst är det nåt extra när man "vet" historien, även om man inte alltid lyssnar och minns exakt, så nåt ditåt är det ju! Vilket härligt minne att spara och en sån där pall finns det ju alltid plats för, eller hur!

Må gott och trevlig lördagkväll!
Kram Gunilla

Rosa i huset i vitt sa...

Kikar in och önskar dig trevlig helg
kram Rosa

Erikslundsliv sa...

Åh, jag har en likadan pall fast den är omålad. Den finns på foton tagna i ladugården när min farmor flyttade hit som nygift och blev bondmora och mjölkade kor för första gången. Hon var sjuksköterska innan hon gifte sig med farfar. Pallen är nog betydligt äldre än fotona och jag tänker på att Dalvik inte är så långt härifrån, vad vet man, kanske kände våra släkter varandra en gång i tiden...
Nu har jag träffar Eva M. och hälsat från dig, hon blev så glad och hon hälsade ju tillbaka förstås!
Ha en fin kväll!
Kram, Ann

Villa Ryttarängen sa...

Charmig pall. Förstår att du tycker om den. Dern röda hästen är inte så pjåkig den heller. Tack för filmtipset. Kraaam Pia

MårsArt sa...

Jag förstår varför du värdesätter pallen och hästen. De har ju en koppling till generationer bakåt som du kan ta på. Saker med själ...
Kram
Agneta

Vardag och flärd sa...

Åh, vilken underbar pall! Jag önskar att mina föräldrar hade sparat mjölkpallarna när de slutade med korna - men man kan ju inte spara på allt.
Ja, jag ska verkligen försöka se filmen, har bara hört fint om den.
Ha en bra start på veckan!
Kramar Eva

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Å ja den er så fin den gammle , nydelige krakken din og så koselig med den lille røde hesten oppå ! Flaks at den ikke er kastet ja , heldige du ! Den filmen har jeg nå notert tittelen på og skal prøve å finne, takk for tipset . God søndag kveld til deg ! Klem

Plommonhuset sa...

Vilka vackra fina saker. Hästen är helt underbar. //Sofia

Huset bakom lindarna sa...

Just när man har något som har historia så är det alldeles speciellt. Att det har varit en gammal mjölkpall kan du vara alldeles säker på och eftersom den kommer från din släktgård så behöver du nog inte bara tro att det är så.
Den lilla hästen passar ju perfekt därpå!
Det är säkert en fin film du rekommenderar, vi såg en med henne, Alicia alltså, på svt härom lördagen och den var fin den också. Stora stjärnor får nog bara bra roller!
Kram/Finas mammis

Blommiga Rutan sa...

Vilken fin pall. Gamla ärvda saker med historia är fantastiskt att ha i hemmet. Ja, gamla vackra saker överhuvudtaget, men extra roligt när man vet varifrån de kommer. Tycker att det ser ut precis som en gammal mjölkpall.
Ja, det är mycket som man ångrar att man inte frågade när man kunde.

Ha det så gott
Kram Anncathrine

Jord under naglarna sa...

Det är, som vanligt, jättefint hos dig! Jag är otroligt tråkig när det gäller inredning. Älskar vackra saker, men att möblera om, näe, har jag ställt en möbel på ett ställe så står den där. Hur trist som helst. :)

Visst är det underbart att få komma igång med sådder, gillar förberedelsetiden inför den gröna årstiden.

G:a Affären sa...

Det känns att de saker du har får den omtanken
och uppskattningen de förtjänar. Och ännu
mer betydelse får det som har en historia.
Hästen är också så fin med sitt lilla huvud och
att den är röd. Genom att just uppskatta och vårda
de gamla sakerna får de en själ!

Ja den filmen vill jag se!

Kramar /Cia