7 mars 2016

I bokhyllan... inte bara böcker


Inte bara böcker i bokhyllan. Jag tycker om att göra små stilleben av sånt jag gillar. Nu har jag dammat av, eller egentligen öppnat, en kartong som stått och vilat sig i sex år. Men redan under 60-talet började jag samla på alster av glaskonstnären Åsa Brandt.


De flesta i min samling har hon blåst. Men inte alla, andra glas finns också. Jag har bara samlat sånt jag tyckt om.


Men jag hade glömt att jag hade så många!


Nu får de stå här och vara vackra ett tag. Den lilla vasen är en av de första Åsa Brandt blåst. Jag tycker jättemycket om den... ja, jag gillar allihop! Här kan du läsa mer om henne.


Andra veckan i mars har vi kommit till... och det snöar utanför fönstret. Eftersom vi lärt oss att vägen mot våren går med både framåt- och bakåtsteg så väntar vi. Och lånar en ny bok. Tack och lov för bibblan... för i bokhyllorna är det ganska fullt.

Ha en fin dag... trots bakåtstegen.

12 kommentarer:

Ezter sa...

Snyggt!
Kan tipsa om Jodi Picoults bok Skulden. Den läste jag just ut. Den var bra!

lisashus sa...

Så fint att bryta av med vackra saker i bokhyllan och din glassamling är fantastiskt fin! Så roligt att ha och att kunna glädjas åt den.
Ja, det dyker ibland upp saker ur lådor man inte har packat upp, det känner jag igen alltför väl, jag som också flyttat en hel del de senaste åren.

Visst är det härligt med bibblan! Här blir det också ett besök där idag.

En härlig start på veckan och många bra böcker önskar jag dej!'
Kramar
Lisa

Erikslundsliv sa...

Vilken fin samling du har! Jag gillar glas jag också och det är kul att samla på något.
Nu har jag börjat virka en matta efter att jag blev inspirerad av dig. Vi får väl se om jag klarar av det, jag har inte virkat så mycket men någon gång så ska man väl börja!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Åå så mange fine vaser og glass du har , så vakkre og det er så man blir glad av å se på de ! Jeg skal lese om henne etterpå tenker jeg . Ja du , vi kom hjem til Norge i går kveld og fytterakkern så mye snø og fryktelig vinterlig det er her , grøss ! Jeg lengter allerede tilbake til Sverige. God ny uke til deg ! Klem

Meta sa...

Det är fint med avbrotten bland böckerna. Det ger mer liv åt hyllorna tycker jag. Ok i ett bibliotek kan det ju vara bara böcker kanske men hemma då gör sig små fina stilleben bra som ditt glas eller lådor i fin färg
Ha det nu gott bland alla snölfligor.
Kram Meta

Snäckskalsdalen. sa...

Vilket vackert glas! Man ser verkligen hur det är gjort med känsla och kärlek! Själv är jag dålig på att "skylta om", det är som det är, sakerna har hamnat på ett visst sätt från början och sen ändrar jag sällan, fast jag ibland leker med tanken. Kanske tycker jag mer om att titta på bilder, som hos dig, än att greja här hemma. Kanske är jag lite lat! Baske mig jag vet.
Snöar gör det och plogbilen har gjort två rundor uppför våra backar, men det blir nog inte långvarigt.
Så mars är din favoritmånad! Jag vet inte vilken jag tycker bäst om, jag tycker ju om hösten, färgerna och allt är så fint då!
Agneta kram

House and Garden by Bia sa...

Fin samling där ;)
Ja här har det snöat blötsnö idag och det är det värsta jag vet på våren...när det blir slask, nä usch !....längtar till det blir barmark nu...
Kram bia

Vardag och flärd sa...

Så fina glas och jag gillar de lite rustika när man har dem som prydnad. Har fått en del vackra glas från min mamma (minns inte vad konstnären heter) men just nu har jag ställt undan dem. Saker jag tycker mycket om tar jag bort under en tid för att sedan när jag tar fram dem igen upptäcka hur vackra de är. Man blir så lätt blind för vackerheten när saker står på samma plats alltid.
Vi har fått mycket snö här men det är plusgrader och snart kommer säkert fint vårväder.
Ha en fin vecka!
Kramar Eva

Isas Trädgård sa...

Vilken vacker samling du har Eva-Mari - otroligt vackert glas, som små konstverk vartenda ett.
Roligt att du skall så Stjärnöga. Den kommer att bli så fin på din balkong !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Steekjes en Stygn sa...

Så fin samling du har. Underbara glas. Bra att du tog fram dem för det är verkligen synd att något så vackert ska ligga i en kartong. Jag går inte ofta till bibban men läser och lyssnar med Storytell. Den finns även på holländska men jar är prenumrerad på den svenska. Slipper släpa på böcker när jag har besökt Sverige. Holländska böcker köper jag mest. Läste faktisk om din bok för lite sen. När kommer nästa?
Kram
Anje

Blommiga Rutan sa...

Åhhh så mycket vackert glas du har!
Bokhyllan får mig att le, sååååååå många ryggar som jag känner igen där,
kunde varit en bild hemifrån oss, förutom glaset då förstås.

Kram

G:a Affären sa...

Det var en fin samling!
Själv kan jag inte så mycket om glaskonstnärer och fick
lära mig ett nytt namn nu. Flaskan där i hyllan gillar jag också,
vacker både i sin färg och form.
Här blir det inte mycket läst annat än publikationer från skolverket...!
Men det kommer dagar då jag ska både läsa och tillbringa mycket tid
på biblioteket, det ser jag fram emot.

Kramar /Cia