25 maj 2017

Se... och känn!


Jag blir så lycklig när första stråket av häggens doft smyger sig på. Så dröjer det bara nån dag... så ser man dem helt utslagna! Och då läser jag alltid Alf Henriksons fina dikt, tyst för mig själv.

       Jag såg att häggen blommade, det kom en doft av den.
       Då gick jag till min älskade och sade: Se och känn!
       Hon stod vid makaronerna, hon sydde på en klut.
       Och när hon lyfte ögat hade häggen blommat ut.

Så lyft ögat mina vänner, innan det är försent!

Önskar er en fin Kristi himmelsfärds dag och en skön och solig lång helg!

9 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

En fin dikt. Ja det är så vackert nu där ute. Kraaam Pia

Rosor och ruiner sa...

Ja, nu lyfter vi våra ögon, mot allt det vackra som är här och nu! Njut min vän och trevlig helg till dig!
Kram GUnilla

lisashus sa...

Åh, vilken fin och passande dikt! Precis så kort och ljuv är tiden nu
Vilken lycka att ha hägg i närheten. Jag saknar min jättehägg i Stockholm, som stod alldeles utanför porten! Jag har sett i någon trädgård att den blommar! Du har så rätt, det finns verkligen så mycket att njuta av och glädjas åt denna tid! En underbar tid är det och jag bor på torpet nu och njuter varje sekund av denna korta tid!
Jag önskar dej en underbar helg! Kramar
Lisa

Eva-Lotta sa...

Här är häggen så gott som slut och syrenerna kommer starkt!

Vardag och flärd sa...

En underbar dikt, ljuvlighet i vardagen! Alf Henrikson är en favorit. Vi har mycket hägg runt vår tomt och tyvärr får jag huvudvärk av doften men jag tycker ändå att det är så ljuvligt vackert.
Ha en riktigt fin helg!
Kramar Eva

House and Garden by Bia sa...

Ingen hägg här ännu...knappt har äppelblommorna slagit ut, allt är försenat hos oss !!...konstig vår det har varit.
Hoppas allt är bra med dig !
Kram bia

Maggan sa...

Det är en underbar tid den mellan Hägg och Syren men underbart är ju kort som det heter så det gäller att ta vara på tiden.Den dikten är så fin och passar så bra.ha det bra/margareta

Erikslundsliv sa...

Nu är vi precis mellan hägg och syren och den här helgen har det hänt mycket i naturen. Det exploderar av grönska och blommor i den här värmen vi fick. Nu regnar det lite här och då blir det väl ännu mer fart på växtligheten. Fin dikt som ju är så passande nu!
Ha det fint!
Kram, Ann

HWIT BLOGG sa...

Så sant och vilken fin dikt! Gäller att se och bara vara nu...
Kram från Titti