23 augusti 2017

Det gamla olivträdet


Jag är så stolt över mitt 21-åriga olivträd. Ja, jag vet... jag har sagt det förut! Nu har det stått på balkongen hela sommaren och haft semester.


De nya skotten är så knubbiga, har inte alls lika långsmala blad som de träd man köper nu. Det måste väl finnas olika sorters olivträd också?


När jag köpte mitt, 1996, var det en pytteliten planta. Kanske därför den orkade överleva vintern på fönsterbrädan? Jag har den inne på vintern i vanlig rumstemperatur och vattnar den precis som de andra krukväxterna. Älskar stammens grovnad och knölighet! Hur jag sköter och planterar om kan du läsa här.


Trädet har gott sällskap av en Torsångspelargon och en av tre vildpelagoner, Fragrans. Och så flickan som fått en snäckskalskrans i håret och kallas Påskliljan... av någon outgrundlig anledning. Någon som vet?

Dagarna går så fort, redan onsdag. Idag ska jag kolla om det kommit några nya kantareller på mitt ställe eller om tjuven hunnit före den här gången också!

Må gott!

11 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

21 år!! Wow, då måste det trivas hos dig :) Jag har några stycken också som jag kämpar med, trots en regnig sommar så verkar de trivas tack och lov...
Ha en fortsatt skön vecka nu!
Kram från Titti

Isas Trädgård sa...

Hel otroligt att du lyckats få den att överleva så länge - är djupt imponerad !
Jag lyckas alltid ta död på mina i vinterförvaringen - sorgligt nog. Och det blir lite dyrt att köpa nya varje år.
Ha det så gott !
Kram/Isa

Rosor och ruiner sa...

Klart du skall vara stolt över ditt olivträd, det hade jag också varit om jag lyckats ha ett så länge! Det är så fint!

Må gott och hoppas du får svamplycka idag!
Kram Gunilla

pelargon sa...

Åhh,så fint ditt olivträd är.Verkligen imponerad,men jag vet ju att det får god omvårdnad.Hela din balkonginredning är så hemtrevlig.
Det är alltid så trevligt att titta in hos dig. Och jag tackar för dina ord hos mig.
Denna sommaren har varit orolig och svår. min syster varit sjuk. Mycke sjukhusvård och ovisshet. Hon är bättre nu,men vi vet inte orsaken till ohälsan.Vi hoppas att det får vara lite lugnt nu.

Hoppas du är förste man på dina kantarellställen...det är roligt att plocka svamp...och gott förstås.Men man är ju inte ensam om sina ställen.

Ha det gott!
Kram Margareta

Vardag och flärd sa...

Du kan verkligen vara stolt över ditt olivträd! Jag har aldrig lyckats med oliv men nu ska jag göra som du och köpa ett litet och pyssla om det noga.
Tänk så rädd man är om sina kantarellställen! Men jag tycker ställena flyttar sig efter några år, har inte riktigt lärt mig deras "växtsätt". Maken var ute i söndags och plockade en bärkasse full (jag plockar alltid i korg) så vi delade ut till barnen och de blev lyckliga.
Ha det riktigt fint och hoppas du finner mer svamp!
Kramar Eva

Eva-Lotta sa...

Jag är riktigt avundsjuk. Jag har aldrig lyckats med ett olivträd...

lisashus sa...

Så jättefint ditt olivträd är och så fint du sköter det (klickade på länken ). Själv fick jag ju ett 2013 som jag inte gjort ett dugg med annat än vattnat. Det står i torpköket hela vintern och i år har det blommar som attan hela sommaren och en del microoliver verkar det bli. Vet inte om jag ändå ska göra något, eftersom det ju verkar trivas ändå.
Du har ju verkligen lyckats med ditt, men jag misstänker att du har speciellt gröna fingrar när man ser allt annat grönt och fint och din balkong är ju något alldeles extra med "rinnande" gröna gardiner som både hänger och slingrar sej!
Den lilla Påskliljan har jag också, men min har dessutom en hög fot som den står på och på den slingrar sej påskliljor som relief.
Det finns säkert någon förklaring nånstans.
Kramar och tack för tipset om olivträdet!
Lisa

Merja sa...

Fin! Kanske måste jag skaffa mig en också:)
Ha det gott!

Mycket annat & lite betong sa...

Du har så fint på balkongen! Såg bilden du tagit på utsidan också.
Knappar har jag också en hel del. Sorterade på färg...
Men de ligger ju bara där. Jag syr inte mycket kläder längre. Men vilken idé med kudden. Så snyggt! Nu ska jag bli av med några i alla fall.

Kram Agneta

Meta sa...

Olivträd är härliga tänker ibland på de knotiga gamla man såg i Grekland på den tiden då vi var där.Så roligt att ha fått det att överleva så länge. Jag vattnade ihjäl mitt förra året så kan det gå nu har jag två nya som jag njuter av och pratar med ibland. Torsångspelargonen blommar nog snart ihjäl sig undrar hur de kan blomma så.
Ha nu en fin och bra helg utan regn hoppas jag.Här har jag regn idag
Kram Meta

Erikslundsliv sa...

Så roligt att du haft ditt träd så länge! Mitt äldsta är sju år nu (i min ägo alltså).
Jag hoppas att det överlever några år till!
Varför flickan kallas påsklilja har jag ingen aning om, men jag har i alla fall hört det namnet på henne förut.
Ha en fin helg!
Kram, Ann