26 maj 2018

Balkongen den 26 maj.



Tänkte visa delar av balkongen som den ser ut just nu. Kul att se hur den ter sig i samma vinklar under juni, juli och augusti. En dokumentation alltså.


Det börjar redan bli trångt. Men tomaten "Super sweet" och fådda djungelgurkan växer förhoppningsvis på höjden. Chilin blommar redan och har fått små frukter. En röd stjärnpelargon får vara med här... än så länge.


I en spånkorg med plastad insida delar persilja, timjan och gräslök utrymme med ett plåtfår från Gotland. Timjan är den viktigaste kryddväxten för mig.


I hörnet har min stol sin plats och det är där jag sitter och läser, löser korsord, lyssnar på radio, mediterar... tar en lur. Äter förstås, fikar och ibland blir det ett glas svalt vin. När solen blir för skarp rullar jag ner pinnvävsjalusin och då blir solljuset precis lagom och silar så vackert. Balkongen har sol mellan nio och halv sex, alltså hela dagen. Tur taket är snedställt så jag kan ha huvudet i skuggan.


Det gamla 24-åriga olivträdet trivs bra här. Utsikten över innergården är fin och jag har vant mig nu med Iris kattnät, en nödvändighet. Hon måste kunna gå in och ut som hon vill utan ständig tillsyn.


I det här hörnet finns stora krukan med klematisen "Summer snow", som överraskat mig att överleva vintern utan minsta täckning... det blev liksom aldrig av i höstas och jag var helt beredd på att köpa en ny. I korgen framför har jag Linnétagetes i år. Lilla olivträdet står här också och så en söt fådd Tulpanpelargon. Bakom i sockerlådan växer Blomsterbönor så det knakar. Iris har redan smakat på bladen och jag fick raskt tillverka ett staket av grillpinnar som faktiskt hindrar henne... hittills i alla fall. Hon är inte så begiven att smaka av växterna, kattgräset fnös hon åt.


Ja, så växer den väna Murgrönsviolen som bara den och doftar helt underbart på kvällen.


Så ser det ut just idag. En vit Million bells hänger i ampel också och vita hänglobelia finns också. De får vänta till nästa dokumentation. Basilika och rosmarin tillkommer också, har inte hunnit skaffa dem än. Sommaren klev helt sonika över våren i år och tog ett rejält skutt in i maj.

Hur ser det ut i slutet av juni tro?

6 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så himla fint du har det!

Isas Trädgård sa...

Så kul att se och så himla fint du har det på din vackra balkong ! Jag skulle inreda en balkong i Borlänge i sommar åt en yngre släkting som glatt sig så. Tyvärr hann cancern före så jag hann aldrig.

Ha det så gott fina bloggvän !
Kram/Isa

Rosor och ruiner sa...

Så mysigt du har det, och så många växter du har plats med på din balkong! Det lär bli en djungel så småningom tror jag! ;) Mysigt för både dig och Iris att vara där ute kan jag tro!

Må gott vännen!
Kram Gunilla

Home2tiny sa...

Vilken mysig oas den balkong är, förstår att du trivs där. Kramisar Tina

MirandaMaräng sa...

Såå härlig balkong du har och visst är det mysigt att tillbringa mycket tid där. . . .bland blommor & blad!!! :-)
Ha det så bra!
Kramar

lisashus sa...

Du kan verkligen konsten att få plats med mycket på liten yta och ändå verkar det ju inte trångt. Tänk, så den lilla murgrönsviolen vuxit. Jag köpte min första sent men den är på gång. Så många ljuvliga stunder ni kan ha, du och prinsessan! Kram
Lisa