30 september 2020

En bit på väg

Jag har så svårt nu för tiden att inte ha nåt för händer när jag sitter framför tv:n på kvällarna. Blev inspirerad av en blogg (nu minns jag inte ens vilken) där en filt av mormorsrutor låg på sängen, den var så fin. Så jag beställde ett tunt ullgarn i färger som jag gillar.


Nu har jag hunnit en bit och har 120 rutor. Tror jag behöver minst lika många till. För att få lite struktur över färgkombinationerna virkar jag 90 likadana rutor. Sen återstår det att virka ihop alla. Det har jag aldrig gjort tidigare så det blir spännande. 

Och att fästa trådar. Men jag har ju hela vintern på mig...

Vad håller ni på med?


12 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Jag bara läser🤩

Villa Ryttarängen sa...

Fint! Jag har några mormorsrutefiltar som just mormor gjort åt mig. Inte min grej att virka. Tycker du har valt så fina färger. Kraaam Pia

Anki sa...

Jättefina färger du har valt. Det blir nog fint när det blir färdigt.
Jag stickar sockor i alla möjliga färger. Ger bort till julklappar till syskonbarn och barnbarn. Det brukar bli uppskattat.
Mysigt att ha något i händerna.
Kram Anki

Vform sa...

Flitiga "Lisa"!! Blir säkert jättefint i de härliga färgerna du valde! Spännande att få se slutresultatet ...
Jadu, målar och målar! Utställningen med min väninna i konsthallen i staden närmar sig med stormsteg ... snart november! I dag första oktober fyller vår yngsta son 39 ... huujedamej vad åren går :/
Kram Vivan

Vit Hortensia sa...

Men du.....med de färgkombinationerna kan det ju inte bli annat än fint! Det är så roligt att virka mormorsrutor, fast det är många år sedan jag gjorde det, och jag har alltid hellre virkat än stickat. Är så himla tråkigt att repa upp då man stickat fel, och stickar fel gör jag mer än nödvändigt för att jag väljer att sticka svårare saker än jag har kunskap till :-) Ibland längtar jag så efter att ta fram virknål och garn, men just nu läser jag mest då jag inte är ute i trädgården eller har andra in- eller ut-redningsprojekt.
Bara som ett tillägg: Har nu hittat fyra av böckerna ur Håkan Nessers serie som du tipsade om men saknar fortfarande första boken innan jag kan börja läsa dem. Jag köper alltid böcker på loppis, läser dem och skänker sedan tillbaka till loppis. Tar lite längre tid att hitta det man söker, men när man väl gör det är det lite som att vinna på en lott....och så är det ju en anledning till att slinka in på loppis när man har en stund över :-)
Kram till dig och ha en härlig dag!
Birgitta

Rosor och ruiner sa...

Fint!! Jag gjorde en sån för ett antal år sen, det var riktigt kul! Kanske borde göra en till 🤔
Kram Gunilla

lisashus sa...

Men oj, vad du är flitig! Så jättemånga rutor redan och färgerna är ju urläckra! Jag kan tro att det blir en fin filt av dessa. Du får då alltid något ur händer, så imponerande!
Hoppas du ändå hann njuta av de härliga septemberdagarna senaste tiden.
Här är inte muntert just nu - har fått ryggont! Förmodligen för mycket och oklokt trädgårdsarbete på torpet. Svårt att hejda sej när så mycket behöver göras.
Ha det gott och lycka till med rutorna!
Kramar
Lisa

Isas Trädgård sa...

Hej Eva-Mari !
Så fina rutor och så många du virkat redan. Det tråkigaste är att fästa alla trådar men några rutor i taget så kommer man ju framåt med det med. Jag brukar alltid virka ihop min rutor för det går snabbt och ger resultat direkt. Din pläd kommer att bli kanonfin!
Har nyss införskaffat en rullvagn från IKEA med 3 korgar för alla mina garner, mormorsrutor och stickor. Insåg att jag har en del trådar kvar att fästa på en pläd till barnbarnet som egentligen skulle ha varit färdig för länge sen. Känns som jag fick ny energi av ditt fina inlägg så nu kanske den äntligen blir klar.
Ha det så gott !
Kram/Isa

Mamma C sa...

Så fina färger du valt till dina rutor som du håller på med. Min mamma gjorde ett sängöverkast till vår säng i rosa, vitt och grönt. Men det tuggade råttorna sönder ett år när vi var borta en månad på Gran Canaria.
Kram Carin

HWIT BLOGG sa...

Så fint och så kul att virka :) Mitt "handarbete" är mer akvarellkludd...att måla är avkopplande och roligt!
Ha nu en skön helg, sköt om dig...
Kram Titti

Margareta sa...

Så fina färger!!!Det kommer att bli en vacker filt till Dig och prinsessan.
Ja,att ha något i händerna tror jag är hälsosamt. Både när det är lugnt och när det är oro runt omkring.Jag kopplar av verkligheten lite,när jag hänger mig åt min stickning.Nu har jag börjat på en ny mössa,samma som jag visade förra inlägget.Nu med andra färger.(grått,grönt,gult,rost)
Ha en bra vecka!
Kram Margareta

Eleonora sa...

Åh så jättefin filt du har virkat. Jag har virkat baby filtar som jag skänkt till ett barnhem i Sydafrika. Jag gjorde två stycken och min dotter gjorde tre och de blev jätteglada att få våra filtar. Färg valet var ganska spretigt då jag vet att kvinnorna i Afrika gillar mycket färg att avsluta med en tofs tycker jag ser väldigt bra och arbetat ut