27 september 2020

Små lätta moln

Nu ni ska ni få ett superduperbra recept på gluten- och lactosfritt frukostbröd som är så poröst så det är som att bita i ett moln! Ofta tycker jag att glutenfritt bröd blir väldigt kompakt och tråkigt. Men de här bröden är lätta och väldigt goda och älskas av alla som har smakat dem.


Superenkla att göra också. Receptet ger fem bröd, jag gör oftast dubbel sats och fryser ner några. Jag hittade det i boken Åses kök, och där heter de Tekakor. Men mina blir alltid bulligare än tekakor så hos mig kallas de Små lätta moln. Håll tillgodo!

Små lätta moln (5 bröd)

3 ägg, 100 g keso (lactosfri), 1 dl mandelmjöl, 1 msk pofiber, 1 msk fiberhusk, 1 tsk bakpulver, 2 krm salt. Sesam eller vallmofrö som topping.

Mixa ägg och keso med mixerstav. Blanda alla torra ingredienser och rör ner och mixa. Låt svälla 5 minuter. Klicka ut på plåt och strö över fröna. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 20 minuter. 

Så goda!

Ha en skön söndag och en fin ny vecka.

9 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Jag har bakat sådana och de är jättegoda. Roligt namn du givit dem. Hoppas solen skiner i Falun senare idag. Här ska det visst bli bra väder så ut och göra tre högar är det som gäller. Kraaaam Pia

Eva-Lotta sa...

Tack för tipset. Ska skriva av och ge Äldsta, som har en glutenintolerant bonusdotter!

Mamma C sa...

Tack för det receptet det ska testas när jag hittat fiberhusk. Vet att det finns på Skandinaviska butiken men är hutlöst dyrt där.
Ha en bra söndag.
Kram Carin

HWIT BLOGG sa...

Åh tackar för ett gott brödrecept! Jag har lite problem med just bröd och min mage så detta ska jag testa...
Nybakat bröd sitter alltid bra :)
Kram Titti

Vit Hortensia sa...

Mums....så gott det ser ut det där molnet med ost! Jag är en värdelös bagare, men sonens flickvän är glutenintolerant och vill säkert prova.
Jag tänker alldeles strax sätta igång och göra päronkompott. Vi drunknar i gråpäron! Väldigt stora och fina i år, men alldeles för många.
Ha en fin dag! Kram Birgitta

lisashus sa...

De ser otroligt goda ut! Detta måste jag prova! Har också bakat en del glutenfritt, men det blir oftast väldigt kompakt. Härligt att bita i ett "moln"!
Tusen tack för tipset!
Kram
Lisa

Rosor och ruiner sa...

mm, ser jättegott ut! Det måste jag prova, tack för receptet!
Kram Gunilla

Agneta Tellander sa...

Oj, så bra. Försöker undvika för mycket gluten. Ska absolut testa👌
Njuter av hösten, som ju är min tid.
Skogspromenad med alla färger gör susen, då inte allt är på topp.
Kram🍁💚

Bettys beundran sa...

Låter som jättegoda bullar. bakade allt bröd tidigare men tycker inte att jag är bra på det längre. Bakade gifflar som fylldes med mandelmassa som bara blev torra. Men kanske skulle jag våga prova dina lätta bullar. Inget är som hembakat.