15 juni 2024

Ett år i lägenheten och balkongen just nu


Det är blygsam blomning på balkongen. Efter den fantastiskt fina maj så har juni hittills varit både blöt och kall hos oss. Penséerna var så här fina... innan störtregnet brakade in över dem häromdagen. Kantnepetan har i alla fall börjat blomma.

Inte en enda knopp på mårbackorna. Måste tänka om där. Förmodligen får de för lite solljus. Men det frodigt gröna är ju skönt...

Verbenan trivs fastän den också fick störtskuren över sig.

Vita lobelian verkar trivas och det säkraste kortet är ändå jordrevan. Lätt att ta sticklingar från om man vill.

Och det vill man, här är en på gång.

Timjan använder jag mest av alla färska kryddor. Och om krukan med pelargonsticklingarna vill ta sig undrar jag.

Murgrönsviolen har stannat i växten tror jag. Det brukar ju bli långa revor...

På gång är småblommiga petunian och den hoppas jag kommer att leverera bara det blir lite varmare.

Finaste och rejäla blomlådan har bästa snickarsvärsonen gjort åt mig. Kaprifolen växer men har börjat få mögel på bladen längst ner. Vädret och för lite sol bidrar nog. Det visar sig.

Idag lördag firar jag att det är ett år sen jag flyttade hit. Inte klokt hur fort ett år går! Och att jag trivs har väl inte undgått någon? Några tufsiga penséer i vas räddade jag efter skyfallet. 

Men just nu skiner solen och temperaturen stiger förhoppningsvis under dagen. Sju grader i morse. Hoppas verkligen att det ostadiga vädret byts mot sommarväder värt namnet.

Ha en fin helg. 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken blomsterprakt! Mina pelargoner (fick ju köpa nya) blommar inte heller. Inte sticklingarna som står i fönsterkarmen heller.
Våra penséer bör bytas ut, men jag vet inte till vad.
Grattis till ett års toppenboende!
Eval8

Rosor och ruiner sa...

Grattis till ett år i din fina lägenhet, med härlig balkong! Tänk att du fick den till slut, du som väntade så länge på den! Nu kan du njuta av svalare dagar på din balkong, om det blir en sån där varm sommar igen.
Mycket fint som blommar hos dig, skuggsida är en utmaning, men som sagt, Flitiga Lisor funkar perfekt! ;)
Mina Mårbackor blommar inte heller, trots att de står i solen, vete sjutton vad som är fel?
Trevlig lördag till dig och Iris!
Kram Gunilla

Mamma C sa...

Tänk att det redan gått ett år som du bott i din nya lägenhet.
Fint på din balkong även om det inte växer så det knakar.
Nu får vi hoppas på lite värme och sol hos dig så sätter det nog igång.
Ha en bra lördag.
Kram Carin

lisashus sa...

Tänk, att du har bott där ett år! Vart tar tiden vägen?
Jättefint på din balkong och så många olika blommor du har. Lite mera sol och värme gör säkert susen. Kyligt här också med störtskurar då och då, men jag njuter av vädret, jag som inte alls gillar för varmt.
Säkert lite prövotid för dej med nytt väderstreck på balkongen. Jag har väl aldrig haft så fina växter som vid huset jag hyrde där det bara var lite kort morgonsol och sen skugga hela dagen.
Tack för rar kommentar hos mej. Det behövs för inatt fick jag ringa jouren när hela badrumsgolvet var fullt av vatten - de hade gjort något fel och de höll på till klockan halv två i natt. Än är det inte klart med just den grejen med ett otätt rör i väggen. Usch, sicket elände detta är.
Hoppas att du får en fin helg och lite varmare väder.
kram
Lisa

Anonym sa...

Tänk vad tiden det går fort. Det var ju nyss som du flyttade in i din lägenhet bakom äppelträdet.
Den passar dig så bra!
Kram på dig och fortsätt må bra i din lya:)

Suvi K. sa...

Kauniit kuvat ja ihana kissa !!