5 september 2024

Balkongen i slutet av augusti och Trädgårdsmästarens dotter

Tog några bilder på balkongen i slutet av augusti. Just inget har hänt med växterna sen jag fotade sist. Men vill ändå för min egen skull dokumentera.

Trodde inte att den rosa petunian skulle växa till sig, inte heller blomma vidare, men det gör den. Tack för enda färgklicken!

Men grönt är det i alla fall. Har klippt jordrevan flera gånger och några av skotten...

... har satts i krukor. Rotar sig lätt. Kan man spara dem inomhus under vintern tro? För i källarmörkret klarar de sig troligen inte. Tror jag ska testa att vinterförvara en kruka.


Pelargonen Filippa vill fortfarande inte blomma och jag vet ju varför. Solen räcker inte till. Även kantnepetan tjurar. Den kommer jag att planera ut i rabatten utanför samlingslokalen tror jag.

De fåtal blommorna på Mårbackorna har långa skrangliga stjälkar och även om växterna är kraftiga och stora så är det här sista sommaren de bor på min balkong.

Dotter Lisa vill ärva alla Mårbackakrukorna och det känns bra att de får fortsätta sitt liv i hennes trädgård. Flera är gamla och har blommat villigt genom åren på mina soliga balkonger.

Men om någon tror att jag längtar tillbaka till mina gamla balkonger så tror den fel! Jag mår så bra i skydd av mitt skuggande äppelträd.

Tipsar om en nyutkommen bok som jag tyckte var mycket bra. Trädgårdsmästarens dotter, av Marcus Jarl, är en relationsroman som ställer frågor om hur vi påverkas av arv, miljö och oväntade besked. Hur livet sätter krokben för Flora, sin pappas dotter. Och om den komplicerade kärleken till familjen.

September är här och jag välkomnar den med öppna armar. Hoppas ni gör detsamma!

7 kommentarer:

Hannas krypin sa...

Tycker din balkong ser väldigt trevlig ut. Det där låter som en riktigt bra bok som jag blir nyfiken på att läsa. Kanske blir en liten beställning framöver.

lisashus sa...

Din balkong ser så härligt vilsam ut med all grönska. Jag kan verkligen förstå att du inte saknar din förra. Dagarna just nu är ju rekordvarma och fuktiga - vilket märkligt septemberväder.
Bra tips om jordrevan! Det ska jag testa, att ta skott. Petunian verkar trivas utmärkt och vilken fin färgklick.
Tackar för boktipset också. Det låter som en bok i min smak.
Kram
Lisa

Anonym sa...

Det ser härligt ut på din balkong! Tråkigt med dina Mårbacka pelargoner. Mina är också väldigt långa tunna stjälkar på blommorna… Trevlig torsdag! Eval8

Vit Hortensia sa...

Så mysigt är det på din balkong! Det där med växter är ju alltid ett experimenterande när man under tid ser vad som trivs och inte trivs i just det läget.
Jordreva är en av mina stora favoriter. Hoppas den trivs inomhus och klarar sig där under vintern. Spännande att få höra om det går!
Ha en fin dag Eva-Mari! Kram
Birgitta

Hallon o Blåbär sa...

Så vackert och fint på din balkong.
Hoppas jordrevan kommer att trivas inomhus.
Ha en bra torsdag.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Så skönt med en sval balkong, bättre en sval balkong med endast grönska, än en gassande het med blommande pelargoner! ;) Och kom ihåg Flitiga lisor nästa år, då får du blomster!
Tack för boktips!
Kram Gunilla

Anonym sa...

Du er her ennå , du er jamme utholden , så bra ❣️Klem fra Sidsel , Livet på øvreHolt eller Eplegården .🩷🌸🌸🌸