2 september 2024

MSM


Det där med hårkvalité kan man prata om hur mycket som helst. De flesta av oss här i landet har väl nordiskt fint hår, jag har det. När jag kom i klimakteriet upplevde jag att jag tappade mer hår och jag försökte med olika produkter förhindra det. Märkte ingen skillnad, det bara ökade istället.

Men sedan 2018 har en stor förbättring skett, ganska lång tid tog det men Rom byggdes ju inte på en dag ni vet. För det var då som en väninna berättade om MSM, ett kosttillskott att ta i ett glas vatten varje morgon. MSM är en organisk svavelförening som förekommer naturligt i kroppen och är en beståndsdel i kollagen - det protein som bygger upp bindväv, muskler, skelett, hår och hud. 


Är inte mycket för varken extra vitamin- eller andra kosttillskott utan försöker få i mig det naturligt via en varierande kost. Men just MSM är för bra för att inte tipsa om för dem som upplever sämre hårkvalité på äldre dar. Jag tycker jag vet vad jag talar om för mitt nu 78-åriga hårsvall (nåja, svall är nog att ta i) talar för sig själv. Som extra bonus har jag också fått starkare naglar. 

Nu vet ju ingen hur mitt hår och mina naglar skulle vara om jag låtit bli att ta MSM. Men jag tvivlar på att jag skulle vara så nöjd som jag är nu. Som sagt... om du börjar, låt det ta sin tid. Håret måste ju få växa ut för nån mirakelkur på det redan befintliga håret tror jag inte på.

Prata med hälsokostpersonalen om du undrar över nåt. Jag köper Holistic MSM i pulverform i min hälsokostbutik. Finns också som dragéer, dyrare dock. Och detta är inget samarbete utan min egen åsikt, jag har faktiskt en reklamfri blogg.

Min hårkvalité har inte varit så här bra sen jag var ung. Det måste ju betyda nåt, eller hur?

Hoppas du som har problem också lyckas!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Var köper man den?

Solstrimmor sa...

I hälsokostbutiker.

Vit Hortensia sa...

Ditt tips tas tacksamt emot! Har i flera års tid tagit Silicea hår/hud/naglar utan att märka mer än marginell skillnad så jag har funderat på att byta preparat, men inte vetat vad jag i så fall skulle byta till. Ska absolut prova MSM!
Ha en fin septembermåndag! Kram
Birgitta

Hallon o Blåbär sa...

Tack för det tipset. Jag har märkt stor skillnad på att tappa hår det senaste året. Får se om det finns något liknande här i butikerna.
Ha en ny bra vecka.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Det kanske vore något för mig, mina naglar är så himla sköra och mjuka... och det skulle ju inte göra nåt om håret blev lite finare också...;) Jag är dock bara så himla dålig på att komma ihåg o ta sånt där.. men får väl skärpa mig. Tack för tips!
Kram Gunilla

lisashus sa...

Så bra när man hittar något som fungerar! Lycka till dej som fått en förbättring och är nöjd.
Själv har jag fortfarande tjockt och rikligt hår sedan födseln, men ett bra preparat skadar ju aldrig som dessutom är bra för hud och naglar.
Tackar för tipset!
Kram
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Bra tips! Ska testa!
Kram från Titti

. sa...

Det finns ännu ett medel som är bättre än MSM,
det heter Folsyra. Jag är ett levande bevis
att det växer i otroliga mängder. Jag har haft MSM
i några år och, på mig har det en annan effekt.