22 juni 2014

Besök, var då... hos vem?

På midsommardagen gjorde vi en utflykt till ett av mina älsklingsställen. Undrar om ni redan vet när jag visar den första bilden...


...tagen från andra sidan ån? Bilden är klickbar och ni kanske anar åt vilket ställe det lutar. Om ni listat ut det får ni 10 poäng, om inte kommer här fler bilder.


 9 poäng ger den här...  Den typiska färgsättningen på byggnaderna börjar anas.


8 poäng.
Genom en vacker Schersmin skymtar en välbekant skorstenssiluett.


7 poäng.
I år har nya rabatter börjat anläggas efter gammal förlaga.


6 poäng.
För första gången ser jag en Mose brinnande buske!


5 poäng.
Kryddträdgården har inte riktigt kommit igång ännu. Kanske för att hönorna krafsade runt? Nu var de i plåt så det var nog inte anledningen.


4 poäng.
Framför ingången, den kända, hade dagliljan fått ett (väldigt!) blått skyddande staket, hmm. Bakom ser ni ett hörn av Sveriges kanske mest kända blomsterfönster.


3 poäng.
Nej, nu känner ni säkert igen er! Lågvattnet gör att den här platsen där ekan brukar ligga inte är riktigt så fin som jag vet den kan vara.


2 poäng.
Lång fristående blomsterlåda med gamla ursprungsväxter, hela trädgården håller på att återfå sin forna glans. Nåja, glans kanske aldrig riktigt har funnits här för frun i huset gillade rufsig trädgård och tyckte att även ogräs var vackra.


1 poäng.
Ja, nu vet ni! Den här bilden är välkänd och visst är vi på besök hos...


...Carl Larsson och hans fru i Sundborn, en av Sveriges mest besökta och omtyckta gårdar. Jag åker gärna hit varje år och numera har jag bara 1,5 mil hit så i år blir det nog ett återbesök i höst också. Här kan du läsa mer. Och här kan du se hur det såg ut vid ett av förra årets besök.

Vädret har ju varit sisådär men det blev ändå en fin helg med picknick vid Linnés bröllopsstuga på Svedens gård där det var traditionellt midsommarfirande och där stjärnflockorna av den gamla höga sorten finns i massor, den kallas ju även för Linnés döttrar. En vacker kryddträdgård finns anlagd bakom stugan och där såg jag att den vackra höga Linnétagetesen också var på gång. Sväng in här när ni är i trakterna. Bröllopsstugan ligger ca 6 km öster om Falun mot Svärdsjö, före avtagsvägen mot Sundborn. Ett litet enkelt café finns det också.

Ja, det har blivit mycket av både mat och dryck... och rabarberpaj. Och så har det varit ett hejdundrande åttaårskalas för barnbarnet Mille också! Nu börjar jag fundera på att promenera runt sjön varje morgon... Kanske jag börjar redan i morgon, vem vet?

Hur många Carl Larssonpoäng fick du?

24 kommentarer:

Huset bakom lindarna sa...

Jag fick faktiskt tio för jag fick Carl Larssons gården i huvudet med en gång och jag blev säkrare för varje bild du visade. Så fint du gjort det.
Jag har aldrig varit där men en gång ska det väl förhoppningsvis bli. Det är så mycket i Sverige som jag inte har sett.
Ja vädret är nog det kallaste midsommarväder jag upplevt, men inget att göra åt!
Tack för ett underbart vackert inlägg!
Kram från Finas mammis

Villa Ryttarängen sa...

Jag sa just till maken att jag gärna skulle vilja fara dit igen. Underbar plats. Gissade rätt på första.. Kraaam Pia

Ezter sa...

Noll poäng! Har aldrig varit där och har ingen aning om hur där ser ut! Men det verkar superfint där!

Skaparglädje sa...

Yes...jag tog det på 10-poängen.
Visst är det vackert där. Det är många år sedan jag och min man var där på besök
Kram från Anne-Lie

Unknown sa...

Jag fick faktiskt noll poäng - jag har aldrig varit där men jag har ändå lite anknytning dit även om det är långsökt. Jag arbetade tillsammans med en ättling till det berömda paret.
http://visitors.blogg.se

Birgitta sa...

Där är alltid lika stimulerande och kika runt vid Carl Larsson-gården och intill vid Linderdahlska gården är det en upplevelse att strosa runt.

Det låter som en skön och härlig midsommarhelg. Vid Sveden firade vi flera midsomrar när vi bodde nästgårds, det är så trevligt ordnat där. Själv tog jag dansen i Vika, också trevligt ordnat med eldsjälar som engagerar sig i firandet.

Javisst, det blev en 10-poängare, vad annars!?

Ha det gott i sommaren trots det kalla och trista vädret, det blir väl bättre?!

Kramar Birgitta

Vardag och flärd sa...

Jag har aldrig besökt Carl Larssongården men redan vid tio poäng anade jag vad du visade, du har ju skrivit om gården tidigare.
Oj, det var ett väldans blått staket!
Jag håller med frun om att ogräs kan vara vacker och jag gillar lite vilda trädgårdar.
Ha en fin ny vecka, vännen!
Kramar Eva

Meta sa...

Får väl skryta lite men det är ju ett ganska så välbesökt plats även av mig då v bodde där.Full pott.
Det ser ju härligt ut på bilderna så det var nog rätt fint just då i alla fall.
Önskar dig en fin vecka med många promenader.Du kanske hittar nåt att visa på din väg.
Kram Meta

Vform sa...

Jag fick fyra, trots att jag aldrig varit där!
Syster hade så fina bilder från detta ställe en gång, så det var de jag tog det på :)
Önskar jag en gång skulle komma dit!
Underbart är det säkert!
God fortsättning ... nu är midsommar över, så nu kan det väl få bli sommar på riktigt!
Vi hade 3 grader i morse, tio idag och regn!
KRAM Vivan

Rosor och ruiner sa...

Kul inlägg!
Jag har aldrig varit där, men vid 7 poäng gissade jag rätt, för jag ville minnas att jag läst någonstans att den trädgården skulle återskapas.

Skulle gärna åka dit någongång, förstår att du trivs där, det ser fint ut!

Kram Gunilla

lisashus sa...

Jag gissade nog rätt redan vid andra bilden! Vilket underbart ställe detta är och att bara gå runt där och känna historiens vingslag och föreställa sej hur de levde där då!
Vilka fina bilder du har tagit!
Stjärnflockan är ju en av mina favoriter, det vet du säkert redan! :)
Vilken härlig utflykt!
Ja, nu verkar det vara födelsedagar och annat firande hela tiden och det är väl underbart att kunna få fira med nära och kära den här årstiden!
Kram
Lisa

Lena sa...

Så vackert! Tänkte boka in ett besök där i sommar!!!
Kram Lena

September sa...

5 poäng fick jag, och lust att besöka stället också.

G:a Affären sa...

Tänk att det redan är ett år sedan vi var där! Det var en fin dag och väldigt intressant att få träffa dig. Mycket har hänt sedan dess, även på Carl Larsson gården och jag visste att trädgården skulle få sig ett lyft.
Min dotter och hennes man kommer hem snart och jag har funderat på olika utflyktsmål, det här är givet!

En 10 poängs kram till dig!
Cia

Blommiga Rutan sa...

God morgon!

Vilka fina bilder från Sundborn!
Fick bara 6 poäng, kände igen fönstren.
Väldigt fint där , vi var där 1986 så det är ett tag sedan, nu blev jag väldigt sugen på att ta en tur dit i sommar. Minns att det var så rofyllt och fint. Och så roligt att i verklighet se alla interiörer som man känner igen från alla kända tavlor .
Tack för din kommentar, vilket fint ord du hade där, barnbarnsglädje.
Ett riktigt " mitt i prick" ord. Barnbarnsglädje.

Ha det så gott
Kramar Anncathrine

mysiga heestrand sa...

Jag har aldrig varit där, men nu när du visade så fina bilder därifrån fick jag verkligen lust att åka dit.
Tack för tipset.
Kram
Marita i Heestrand

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ja du , jeg fikk bare et poeng ! Jeg trodde først at det var ditt gammle røde hus det var bilder av , men der tok jeg feil. Nydelig er det der ! jeg har vært der en gang for mange , mange år siden , men bør nok ta en tur snart igjen , kanskje når vi snart skal ha ferie i Sverige tar vi turen dit. Ønsker deg en fin ny uke ! Klem

Rost och rädisor sa...

9 poäng blev det här, men jag har bara besökt Sundborn vid ett tillfälle.
Roligt att trädgården byggs upp igen. Stället ligger ju så vackert, ja hela by är vacker med vattnet och fina hus.
Är sällan så långt upp i Sverige, men skulle gärna vilja besöka den nya trädgården.
Kul inlägg!
Anette

Black Iris sa...

Jag tänkte faktiskt inte på att gissa för jag bara njöt av alla bilderna.. Jättevackert..

Kram Maidi

Steekjes en Stygn sa...

Vid 6 poäng var jag säker men redan vid andra bilden anade jag. Har varit där en gång för många år sedan men har en hel del böcker om familjen Larsson.
Vilken härlig utflykt det blev.
Ha en fin vecka.
Anje

Eleonora sa...

9poångarn - med rött å grönt - gjorde att jag misstänkte Sundborn men först vid 4poången var jag säker. Där är alltid såå fint och det är en gudomlig plats att besöka. Många gånger har jag också varit där.

Kan också förstå att det var mycket folk vid Linnés stuga. Där är också så fint.

Som du såg har även jag haft en fin Dala-midsommar. Resningen av stången var roligt att få vara med om - även om jag inte lyfte utan bara tittade på.

Nu får vi hoppas på mer värme så att sommaren får den rätta tonen.

Ha det gott min söta vän
Kram från
Eleonora

Unknown sa...

Kul grej med poängen....tyvärr måste jag vara lite ringrostig...fick bara 4 poäng. Men så var det ju rätt länge sedan jag var vid Carl Larsson gården. Tog det på fönstret och pelargonerna.

Härlig utflykt förstår jag :-)

Mvh,
lottasskaparkraft.blogspot.com

Willy sa...

Wonderful place to visit, again and again. We were at CLGården in may. My husband and I have both 10 points ;) Thank you for sharing your lovely photo's.

A House With A View sa...

9 poäng från mig men det borde ha varit en 10:a för jag var faktiskt där samtidigt som dig!!! Jag och dottern tog en sväng och strosade runt :) Vilken underbar miljö, just love It!!! Och vilka fina bilder du tagit!

Många kramar aka