13 juni 2014

Smörblommor på tork


Smörblommor på köksstången... små solskensbuketter inför vintern. Dessutom matchar de den halmgula randen i gardinerna. Ett par kuddar där i soffan kan jag se framför mig, för plötsligt är jag sugen på mer gult... är det solen som inspirerar? Hmm, jag som inte alls gillar gult egentligen.


Efter barnbarnen Ella och Milles examen idag ska jag ut i rabatten längs huset och dra kirskål igen. Försöker att minimera bladmassan så de andra växterna får en chans. Men efter år av vanskötsel så har de tagit över totalt. Att få bort dem helt kan jag bara glömma! De må vara vackra men i mina nästan egna rabatter ska de inte få finnas!

Nu njuter vi vidare av alla dessa fina sommardagar...

21 kommentarer:

G:a Affären sa...

Det blev en härlig färgklick på köksstången, vilket trivsamt kök du har! Förr brukade jag alltid plocka smörblommor och lägga högst upp på ett gammalt skåp. Kanske jag ska ta mig ner till hästhagen och plocka, där finns blommorna i överflöd nu när det inte går några hästar där.
Kirskål har växtkraft som tonåringar, här pågår också rensning i rabatterna. Men det är en ojämn kamp!

Önskar dig fina sommardagar!
Kramar
Cia

Ezter sa...

Åh! Smörblommor har jag aldrig torkat! Vilken bra idé :)
Jag gillade inte gult förr, men både i förra huset och detta, har jag gul kökstapet! Tycker man blir glad av gult!

mysiga heestrand sa...

Det blev så fint på din stång i köket.
För många år sedan plockade jag också smörblommor och torkade. Jag plockade även rölleka och starrgräs.
Kirskål är inte roligt när den tar över. Lycka till min din nästan egna rabatt och fortsätt njut av de fina sommardagar vi har nu.
Kram
Marita i Heestrand

Meta sa...

Visst är gult fint men i lagom mängd.
Det lyser upp alla gråa dagar. Ajajaj då får du slita ordentligt med rabatten, Lycka till kan jag bara säga.Tack för att du påminde mig om att det är dags att plocka smörblommor, det brukar jag glömma varje år.
.Önskar dig en skön dag
kram Meta

Vardag och flärd sa...

Smörblommor på tork är så gammaldags hemtrevligt! Varje år torkar jag och pryder köket men när vintern kommer har jag tröttnat på dem så då åker de ut.
Kirskålen är ett gissel i trädgården och den blir vi aldrig av med, har försökt hålla rabatterna rena men iår är det mycket kirskål där. Men trots allt tycker jag blomställningarna på den är så vackra.
Önskar dig en riktigt fin helg!
Kramar Eva

Lena sa...

Så vackert! Det var länge sedan jag torkade smörblommor. Kanske dags igen.
Lycka till med kirskålskampen!
Kram Lena

lisashus sa...

Så vackert det är med smörblommor och de håller ju färgen när de torkat! De passar ju perfekt där på din stång!
Ja, kanske är du lite inspirerad av solen...ingen dålig inspirationskälla!

Ja, allt växer så det knakar just nu och kirskål är ingen höjdare att ha i rabatterna. Jag har mängder på torpet, men de är vackra när de blommar! :)
Här har vi lite regntungt idag och nyss kom en rejäl hagelskur så det dånade i huset! Jag slipper vattna på torpet ikväll!
Ha en härlig fredag!
Kram
Lisa

Felix sa...

Jag brukar också torka smörblommor. När de har torkat lägger jag dem ovanpå vitrinskåpen med det gula framåt kanten. I år har det inte blivit några buketter än. Hoppas att det inte är för sent... Allt är ju så tidigt i år.

Sommarhälsningar
Elisabet

Steekjes en Stygn sa...

Så fint det blev i dit kök med smörblommorna på tork. Jag tar dem inte längre för dem brukar inte överleva flytten i september och det är ingen mening ,tycker jag, att ha dem här i ett igenbommad hus.
Kirskålen är inte kul alls. Kämpade mycket med dem i huset vi hade innan lägenheten och här finns dem inte.
Lycka till med dem.
Anje

Huset bakom lindarna sa...

Jag brukar också plocka smörblommor och torka. Det får mej att minnas att jag hittade ett övergivet rådjurskid vid bäcken på vår tomt där vi bodde förut när jag plockade smörblommor. Det låg där alldeles stilla och väntade på sin mamma, som kom när det skymde.
Du undrade om det var samma bonde som med skräpet, nej det här är "storbonden" som har gården med mjölkkorna alldeles intill. Vi har bott här i 12 år och så här har det aldrig gått till förut.
Tråkigt och ingen rolig utsikt precis vi fått.
Ha en fin helg!
Kram/Finas mammis

Hanna sa...

fin bild
Ha en bra helg!
Hanna

Skaparglädje sa...

Oj, finns det redan så mycket smörblommor. Får nog ge mig ut och titta.
Trevlig Helg!
Kram från Anne-Lie

Högagärde sa...

Torkade smörblommor är så hemtrevligt och fint. Jag borde nog plocka mig ett fång.
Helgkram Elisabeth

promenader på landet sa...

Hej Eva-Mari! Så vackert med smörblommor på tork, ser väldigt somrigt ut:) Ha det gott och vilken fin kökssoffa du har;) Kram Maria

annika sa...

Inte är gult en favoritfärg men jag gillar den för den är pigg och glad. Fint med dina smörblommor
......smörblommeprojektet!


Kram
annika

Unknown sa...

Så härligt! Du har så fint hemma hos dej!
Hoppas att du har haft en fin helg. :)

Unknown sa...

Så spännande med torkade smörblommor. Är det för prydnad eller använder du dem på annat sätt också? http://visitors.blogg.se

Avslutat konto sa...

Hej vännen!
Tack för din kommentar. Du FÅR tjata! hih... känns uppmuntrande med fina ord från vänner, det ger energi till det man gör.
Vad fint det är med smörblommor... tänkte också torka några buketter, de håller färgen så fint, men sen kommer annat emellan.
Idag ska jag plinta hönshus i skogen, de ska få ett riktigt mysigt krypin över skogsmarken med hage i skogsterräng, där de kan sprätta och hitta insekter och söka skydd i hettan och regniga dagar! :)

KRAM
Linnea

bakom berget sa...

Att jag inte har tänkt på det!! Så vackert med de små buketterna. Nu måste jag gå ut och se om smörblommorna fortfarande blommar här.
Konstigt det där med hur man ändrar sig när det gäller färger. Jag som inte är särskilt förtjust i rosa, har plötsligt BARA rosa blommor på min altan :-)
Ha en härlig söndag och lycka till med ogräset.

Kram
Åsa.

MårsArt sa...

Vackert med dina smörblommor. De brukar behålla färgen bra när man torkat dem. Själv gillar jag gult sedan länge. Jag har en gul plåtpall i min hall tex. Nu har jag "snöat in" på orange...jag blir så "himla" glad av den färgen...fast grönt är min favoritfärg.
Kram
Agneta

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Jeg visste ikke at smørblomster egnet seg å tørke , det skal jeg jammen prøve jeg også og det med en gang . Smørblomster er jo så søte ! Det var en god ide ! Ønsker deg en fin dag ! Klem