27 mars 2017

Barone Montalto och La traviata


Vill tipsa om ett riktigt gott italienskt vin som jag fick i present häromdagen. Är ingen expert på något vis men detta passade mig. Fylligt och mjukt som sammet. Det heter Barone Montalto Nero d'Avola Passivento. Jag försöker låta det räcka länge. Hm, inte lätt.

Just hemkommen från studiecirkeln, som jag berättade om tidigare och som började i januari, njuter jag just av ett halvt glas av detta goda. En okänd värld har jag börjat att skrapat lite på ytan. Inser att ämnet är hur stort som helst. Jag ingår i en operacirkel! Har aldrig varit särskilt intresserad... men med åren blivit mer nyfiken. Så när möjligheten dök upp så hoppade jag på.

Vi har lyssnat/sett olika föreställningar på storskärm, Mozarts Don Giovanni, Bizets Carmen, och så min hittills absoluta favorit, Verdis La traviata. Vi har en entusiastisk och kunnig ledare som berättar och förklarar. Några kan lite och så är vi några som inte kan ett dugg, bland annat jag. Fortfarande är jag ingen riktig fan... men somliga stycken är magiska. Musiken, orkestern, sångarna, och skådespeleriet i kombination med de fantastiska sceninteriörerna, gör det hela till en upplevelse. Sen kan man tycka att historierna är väldigt banala och mycket hjärta smärta... Men det är roligt att få upp ögonen, och öronen, för sånt man inte visste ett dugg om. Nästa gång ska vi visst se Carmen på is! Och så blir det lite Mussorgskij. Vem nu det är?

Visserligen är vårvindarna ljumma idag. Men måste det blåsa så mycket?
Ha en fin vårvecka. 

10 kommentarer:

A House With A View sa...

Det där vinet tycker jag mig känna igen, tror att vi köpt hem sådant någon gång, minns dock inte smaken. Bra tips dock, ska inhandla det på nytt :) Vad kul med operacirkel, har aldrig hört talas om, vilken kul idé. Och vem vet, du kanske blir helt såld på operaföreställningar innan du är klar med studiecirkeln :)

Önskar dig en fin vecka!

kramiz aka

Villa Ryttarängen sa...

Åhh mjukt och bärigt rödvin gillar jag även om vitt vin är min favorit. Klassisk musik lyssnar jag sällan på tyvärr. Borde lära mig. Kraaam Pia och jag håller med Fy vad det ska blåsa...

Eva-Lotta sa...

Det vinet får jag testa! Tack för tips :)

Vardag och flärd sa...

Det vinet har jag smakat flera gånger, är särskilt förtjust i italienska viner, jag tycker det är riktigt gott att smutta på.
Operacirkel har jag aldrig hört talas om men kan tänka att det är ett mycket bra sätt att lära sig förstå opera. Det tar nog sin tid att lära sig.
Blåst ja, finns det ingen som kan göra något åt blåsten?
Ha en lugn, fin vecka, vännen!
Kramar Eva

lisashus sa...

Tack för vintipset! Alltid härligt med ett gott rödvin!

Så kul med operacirkeln! Du har säkert mycket där att se fram emot!
Det verkar ju vara en bra ledare som kan förmedla, för det tror jag är viktigt i sammanhanget! Nån som kan väcka intresse och lust! Ja, många intriger och hjärta- och smärtascenarier lär ni få uppleva i denna värld!
Själv är jag ingen entusiast när det gäller opera, även om en del ingår i yrket och jag dessutom varit delaktig i en del operasmmanhang. Men, visst är det spännande och för mej handlar det mycket om att det ska vara en bra ensemble som gör musiken rättvisa och inte minst skådespeleriet!
Lycka till med din nya cirkel!

Önskar dej sköna och soliga vårdagar!
Kram
Lisa

House and Garden by Bia sa...

Låter trevligt med en operacirkel...jag gillar klassisk musik, så det skulle nog passa mej också ;))....Det där vinet skulle nog mannen gilla, han gillar nämligen rödvin, själv föredrar jag nog vitt, men dricker rött till kött och goda ostar ;))...hoppas du får en trevlig vårvecka !!
Kram

September sa...

Mitt favoritvin nu, dels pga den ljuvliga smaken men också för att det är ett av få rödviner som jag inte får huvudvärk av.

Merja sa...

Så otippat med operacirkeln...trodde det var nått med knep och knåp:)
Tack för vin tipset!
Ha det gott!

Lena sa...

Ja, det vinet är väldigt gott!!!
Här har våren tagit en paus idag. Isande kallt och snöflingor i luften, men de lägger sig inte. Förresten så var min dotter i Falun igår, över dagen! Hon jobbar nu som "country manager" för förmånsklubben "Plusbok", som har sitt kontor i danska Viborg och distibutören i Falun.
Ha en fortsatt skön vecka!
Kram Lena

MårsArt sa...

Kul och intressant att testa något nytt. Man måste våga gå utanför sin comfort zone ibland...man kan bli positivt överraskad.
Kram
Agneta