24 mars 2017

Traskronan på plats


Ett vårtecken så gott som något... traskronan är upphängd på balkongen. Fladdrar sådär lagom idag, trasslar ihop sig andra dar. Den egentliga orsaken att den kom på plats var att jag höll på att få ett ihärdigt duvpar på halsen. De hade valt ut just min balkong som lämplig boplats. Det kuttrades och kelades därute och fastän jag försökte skrämma bort dem så återkom de gång på gång. Ända tills traskronan kom på plats. Däremot skrämmer den inte blåmesen som brukar sitta i spaljén och sjunga... tur det!

Nu är också julbelysning och tallris borta och i helgen ska jag fortsätta vårstädningen och plantera en kruka penséer också. Kan ju lätt lyftas in om nätterna är för kalla. Det verkar bli strålande vårväder över nästan hela landet. Välkommen våren!

Tack för boktipsen! Några böcker har jag läst, andra står nu på min lista. Så bra att vi kan dela med oss av guldkornen. Den bok jag läser nu är inte ett sånt. Nej, vet inte ens om jag läser klart den! Så kan det också vara. Kika in hos rara GunillaRosor och ruiner, hon har en utlottning på sin blogg just nu. Två fina böcker lottar hon ut. Jag skulle vilja vinna båda!

En strålande helg önskar jag er alla!

12 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Så fin den är !....vi har också ett par turturduvor här på gården, men de tycks ha försvunnit just nu...men jag tycker det är roligt att se dem vid
fågelmatarna...men jag har ju ingen balkong och var rädd över...men eftersom jag älskar fåglar så är det bara roligt att ha dem här ;))...koltrasten har besökt oss också...ett härligt vårtecken !
Trevlig helg !
Bia

Merja sa...

Låter som en perfekt duvskrämma;) Tänk att jag aldrig gjort någon egen...kommer ihåg din fina av gräs. För visst har du gjort en sånn oxå?
Här har det också plockats bort en hel del för att ge plats till annat.

Synd att det inte blev någon träff... Hade varit kul att träffa dig:)

Trevlig helg!

Villa Ryttarängen sa...

Härligt med trasor i vinden. Bra skrämma som sagt. Jag kommer snart att beställa din bok, har så mycket nu så jag inte hinner läsa. Hoppas det finns ett ex kvar när jag får lästid och penningfrid. Kraaam Pia

Eva-Lotta sa...

Jag har städat altanen idag, det är också ett vårtecken :)

Vardag och flärd sa...

Den allra finaste fågelskrämman som inte skrämmer mer än ovälkomna fåglar! Undrar om den skrämmer skator, i så fall ska jag hänga en vid stugan där skatorna är envisa.
Idag har jag trädgårdsfixat med fart för imorgon kommer Julia och William och då blir det bara lek.
Ha en riktigt fin helg!
Kramar Eva

Mycket annat & lite betong sa...

Åh, jag skulle vilja göra en ny traskrona. Så fin!
Så bra att den hindrade att du fick ett fågelbo på balkongen. Det blir ju annars lite besvärligt. Mysigt att få göra vårfint där.

Trevlig helg!
Kram Agneta

Erikslundsliv sa...

Jag slängde min traskrona i höstas så nu är det dags för en ny kanske?
Så fiffigt att skrämma iväg de kärlekskranka fåglarna med den. Snygg fågelskrämma minsann!
Härligt med vårstädad balkong, nu är det hög tid för en fin utekruka. Ljungen på min trapp ser minst sagt övervintrad ut!
Ha en fin dag!
Kram, Ann

Agneta Tellander sa...

Härligt med vårkänsla! Så roligt att det gick bra på mässan med boken! Ja idag ska det bli varmt blir nog både lunch och fika ute, underbart. Var på Lugnet igår och tittade på skoteruppvsning och tävling. Så mycket folk en riktig folkfest. Vilka freestylekonster herregud☺. Nästa vecka blir det Spanien ett par veckor ska bli roligt😀 hoppas vi ses längre fram i vår. Stor kram❤

lisashus sa...

Härligt att se att du börjat pynta på balkongen och vilken fin traskrona!
Själv har jag knutit in stenar i ändarna så de inte ska trassla så lätt, men det göra de ju oftast ändå.

Härliga tider nu och i helgen har det varit rent otroligt skönt med sol och värme!

Kul med alla boktips och snart måste jag iväg till bibblan igen och botanisera!
En skön sommartidsvecka önskar jag dej!
Kramar
Lisa

Margareta sa...

Så fint det är med traskrona. Fint med duvor också,men inte på balkongen förstås.
Så är det sommartid och vårvärmen kom med den.Det är en fin tid vi har framför oss nu.Idag har vi dimma här,men kanske den lättar.
Hoppas det går bra med dina sådder.Här vill det gärna bli lite för mycket sådd. Det tar ju inte så mycke plats i första skedet,men när man börjar skola om.....men det är inte allt som lyckas,så det blir nog bra i slutändan.

Ha en fin vårvecka!
Kram Margareta

Anonym sa...

Hej! Jag såg ditt inlägg om din fina växt syskonstjärna och blev helt förälskad i den. Har själv en men en annn sort med lila under bladen. Undrar om jag eventuellt kan få köpa en stickling av dig eller byta ? �� hälsningar Amandafasth.92@gmail.com

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Traskronan er så fin ! Jeg har også laget en sånn før ,men jeg synes at det er vanskelig å finne hva som skal være ringen øverst. Klem