23 april 2017

Medan jag väntar...


... på våren så fixar jag till min gamla taniga golvlampa. Jag har sneglat på den ett tag och idag tog jag cykeln och begav mig ut på jakt efter lämpligt material. Slanorna måste vara så raka som möjligt och lagom långa. Jag hittade ett bestånd sly där de med all sannolikhet snart blir nermejade av en kantslåttermaskin. Ni vet, man får ju inte ta grenar hursomhelst!


Jag är ju som bekant väldigt svag för grenar av alla de slag. Det var enkelt att stapla dem runt lampstången och knyta ihop med snören, ett däruppe och ett därnere. Tyckte det blev fint tillsammans med korgstolarna. Har ju redan praktiserat projektet på en bordslampa och den har jag gillat från första stund. Jag har visat den förut men den tål att visas igen.


Jag är säker på att det inte bara är jag tycker grenar och kvistar är vackra. Dessutom är de helt gratis. Förra året klädde jag in en stor balkongkruka i kvistar och den är lika fin i år. Här kan du se hur den blev.


Blir jag trött på grenarna så kan jag bara skala av dem och lampan återfår sin smala elegans. Men just nu är jag nöjd!

Otåligt väntar jag på att få greja på balkongen. Men så ska det visst komma snö igen... hmm. Så jag biter ihop och hoppas att det är fel.

Må gott alla vänner!

9 kommentarer:

Erikslundsliv sa...

Så fin lampan blev och dessutom helt ny stil på den alldeles gratis!
Det är inte dumt!
Visst längtar vi efter värmen nu, jag är så trött på den här kyliga våren.
Utesäsongen måste ju få börja snart. Idag blåser det isvindar igen så jag vill nästan inte gå ut...
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

Eva-Lotta sa...

Det blev lika fint som allt annat du gör! Ja, lite varmare får det se till att bli nu!

Margareta sa...

Så fiffig och duktig du är.Vad får du all energi ifrån??Jag beundrar dig.Lampan blev ju jättefin,precis som den andra.
Och dina fåtöljer i föregående inlägg...så fina...men ibland är det bara så att det inte passar in,just där det var tänkt.Och då är det ju bättre att göra något åt saken.
Vädret är ju fortfarande urtrist.Jag brukar inte bry mig så mycke,men nu tycker jag det påverkar mig.Inatt hade vi -4 igen och nu snöblandat regn.Och ni skulle ju få massor med snö...Det är ju inget att göra åt,men det lättar kanske lite om man får gnälla av sig....LÄNGTAN är stor efter den fina vårvärmen.

Önskar dig en bra vecka och så hoppas vi på våren ....jättemycke
Kram Margareta

lisashus sa...

Så jätteläcker den lampan blev - också! Ja, det är ju en typisk "Eva-Mari-grej"! Ingen kan väl som du komma på såna kul grejer med grenar och kvistar och snyggt blir det också! Fint med två lampor som går i samma stil också!

Det är så snyggt med dina korgstolar!

Nej, något balkongväder är det då inte, och inget uteväder alls -bara kallt, kallt och blåsigt! Nåja, det blir väl som vanligt att vi blir snuvade på våren och det blir sommar med en gång. Då gäller det att ligga i med allt som ska hinnas både på balkongen och i trädgården!
Igår höll jag på att sätta potatis, men jag hann inte - det började snöa! Hm!
Ja, det är bara att bita ihop!
Ha det gott inne i stugvärmen!
Kram
Lisa

House and Garden by Bia sa...

Så fint med grenar kring lampfoten ;)...jag gjorde ett liknande projekt med grenar runt en glasburk som blev en ljuslykta ;).
Ja var är värmen ?...såg att vi skulle få snö, men nästa vecka 14 grader...tvära ryck !!
Kram bia

Vardag och flärd sa...

Minns så väl när du gjorde bordslampan och golvlampan blev om möjligt ännu finare! Så härligt med naturmaterial, det blir rustikt och äkta.
Ja, var är våren någonstans? Vi har så mycket blåst och kyla men ändå börjar det grönska och det känns bra.
Ha en fin vecka!
Kramar Eva

Lena sa...

Så snyggt och dessutom gratis!!
Ja, nu väntar vi på varmare vindar. Här är det isiga vindar, regn och snö om vartannat....
Kram Lena

Rost och rädisor sa...

Jaaa, så fint! Du är så påhittig och pysslig. tycker också mycket om naturmaterial och kvistar. Lilla lampan himla lyckad också. Har tittat på stora krukan också, mycket jobb, fint med olika nyanser på kvistarna.
Ha det så gott
/Anette

Mycket annat & lite betong sa...

Ett nytt projekt! Så kul! Blev jättefint med grenarna. Så mycket man kan hitta i naturen.
Synd att du inte tyckte att fåtöljerna passade efter så mycket jobb. Men någon måste ha blivit väldigt lycklig över dem.
Förstår att du längtar efter att få fixa balkongen. Ovanligt segt i år, vintern vill inte ge sig.

Kram Agneta