7 januari 2019

Vardag och boktips

Nu är helgerna slut och vardagen är här igen. Jag tycker det är skönt med vardag. Min jul, den lilla som jag plockar fram, är tillbaka på vinden och genast vill jag byta gardiner till de ljusare, vårigare. Men jag får hålla mig ett tag till. Första tulpanbuketten kan jag njuta av i alla fall.


Måste komma med ett superboktips för den som längtar efter en lågmäld spänningsroman, klassificerad som deckare... jag ser den mer som ett starkt personporträtt. Om man som jag älskar isländska Arnaldur Indridason kommer man säkerligen att tycka om denna roman också. Den heter Mörkret och är skriven av Ragnar Jónasson, en isländsk författare, ny för oss. Det här är första delen och den handlar om kriminalinspektör Hulda Hermannsdottir vid Reykjavikspolisen. Mer säger jag inte. Läs den!

Så har jag tagit steget och avslutat mitt Facebook-konto efter månader av trassel med att bli ofrivilligt tillagd till en massa grupper. Trots hjälp har det inte gått att åtgärda, jag har fått gå ur ca 4-8 grupper per dag sista dagarna. Så nu är det slut på facebookandet för min del och det känns som ett klokt beslut.

Ha en fin första vardagsvecka på nya året.

6 kommentarer:

lisashus sa...

Ja, nu är julen över, och jag tycker alltid det känns lika skönt, framför allt att vi går mot ljusare tider och det är redan ganska stor skillnad på dagarnas längd.
Visst är det skönt med vardag igen, efter alla röda dagar som infallit nästan i mitten av veckan. Så förvirrande alltsammans!

Tackar för boktipset!
Ha en fin start på veckan och njut av tulpanerna!
Kram
Lisa

Eva-Lotta sa...

Det låter som en bra bok! Ska se om den finns på bibblan här.
Vårt lilla julpynt är också undanplockat, det är jätteskönt! Nu ser vi framåt!

annika sa...

Skönt att vi får det lite ljusare igen. I veckan blir det tulpaner och lökväxter här att njuta av. Tack för boktipset. Har ännu inte läst din fina bok men snart så....
Vilket fynd du gjorde med det fina skrivbordet. Jag hade också slagit till. En helt annan upplevelse att sitta vid ett vackert bord än ett som man bara har i brist på annat.
Kram kram
annika

Vit Hortensia sa...

Visst är det härligt med januari! Idag såg jag första pärlhyacinterna i butik. Var sååååå sugen på att köpa, men jag fyndade hyacinter till nyår och de har precis slagit ut så de får göra sitt innan vårlökarna får ta plats.
Jag som hade en hel trave med böcker att läsa under jullovet har inte läst ett endaste dugg. Det går i perioder för mig, men boktips är alltid välkommet :-)
Fina dagar önskar jag dig!
Kram
Birgitta

MirandaMaräng sa...

Verkar vara en bra bok! Och det var din också! :-) Jag hoppas på en fortsättning . . för det tänker du väl skriva?!
Ha en fin vecka!
Kram

Villa Ryttarängen sa...

Hej, ja du inte kommer jag igång med läsandet och inte med skrivandet heller. Tänkte bara säga att din strategi med en klänning bredvid kylen kanske kan funka. Ha Ha! Nu får vi skärpa oss. Är det en ny knäled du ska få? Ha en bra dag. Kraaam Pia